چگونه از طریق ارزهای دیجیتال کلاهبرداری کنیم؟!

دقیقا از زمانی که ارزش بیت‌کوین به طرز حباب‌وارانه‌ای افزایش قیمت داشت، دنیا دید تازه‌ای نسبت به ارزهای رمزنگاری شده پیدا کرد! همه انتظار داشتند که پولشون چندین و چند برابر شه! یا اکثرا حسرت میخوردن که ای کاش ده سال پیش بیت‌کوین میخریدم!

ای کاش ده سال پیش بیت کوین میخریدم!

همین جمله باعث شد تا روز به روز تبلیغات زیادی انجام شه تا افراد سوءاستفاده کننده پول هنگفتی رو به جیب بزنند! این جریان هم باعث شد تا ارزهایی دیجیتال یا رمزنگاری شده زیادی رو در اطرافمون مشاهده کنیم! ارزهایی که ادعا میکردند ما قراره از بیت کوین هم با ارزش‌تر بشیم!

جدیدا هم نمونه‌ای رو تحت عنوان Pi Network شاهدش هستیم که حسابی سر و صدا کرده!

تو این مقاله سعی دارم توضیح بدم که چطوری میتونید یه ارزی رو مثل Pi Network یا حتی قوی‌تر از اون! راه اندازی کنید و کلاهبرداری کنید 🙂 ( توهین برداشت نشه لطفا 🙂 )

قبل از هرچیزی بدونیم که این مقاله صرفا جهت اینکه بتونیم دید بهتری نسبت به این حوزه داشته باشیم، نوشته شده و یاد بگیریم که چگونه میتونیم به یک ارز رمز اعتماد کنیم و اونجا سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشته باشیم! مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از این مطلب، برعهده خودتون خواهد بود 🙂

خب قبل از اینکه شروع کنیم لازم میدونم یه مقداری در خصوص پشتوانه ارزهای رمزنگاری شده یا دیجیتال صحبت کنم.

معمولا پشتوانه این نوع ارزها رو در سه دسته تقسیم بندی میکنیم:

1- بدون پشتوانه: صرفا با هدف تبدیل شدن به یک نوع پول در جهت انجام تراکنش مالی ایجاد شدن که نیازمند اعتماد یک جامعه است تا بتونه به خوبی فعالیتش رو استارت بزنه مثل بیت‌کوین

2- پشتوانه براساس کاربرد: برخی از ارزها به علت کاربردی که دارند پیشرفت میکنند و باعث جلب اعتماد یک جامعه میشه، مثل اتریوم

در واقع اتریوم یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین با قابلیت پیاده سازی قراردادهای هوشمند است که شما این امکان رو دارید تا براحتی از این پلتفرم برای پیاده سازی ابزارهای بلاکچینی خودتون استفاده کنین و توکن خودتون رو وارد بازار کنین!

تفاوت توکن با کوین چیه؟ خیلی ساده بخواییم در خصوصش صحبت کنیم به این صورت میشه که اگه ارزرمزنگاری تولید شده مبتنی بر بلاکچین اتریوم یا سایر پلتفرم‌های مشابه باشه رو توکن میگیم! در غیر اینصورت اگه ارزرمزنگاری تولید شده مبتنی بر بلاکچین مستقلی باشد رو کوین میگیم!

مسلما هر چقدر تقاضا برای استفاده از این پلتفرم بیشتر باشد بر روی ارزش آن و حجم معاملات آن نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

3- پشتوانه بر اساس سایر ارزها: این نوع ارزها رو بیشتر با عنوان ارزهای پایدار یا Stablecoins میشناسیم، ساختارشون هم بر این اساس است که پشتوانه‌شون ارزهای فیات (دلار و …) یا سایر ارزرمزها است.

چرا نیاز به Stablecoins داریم؟ این نوع ارزها بیشتر مورد استفاده تریدرها ( معامله‌گر امور مالی ) قرار میگیره! فرض رو بر این بگیریم که یک تریدر مقدار قابل توجهی بیت کوین سود کرده است و تمایل نداره تا بخشی از تایم در شبانه روز رو معامله کنه و ناچار است سرمایه خود را خارج کند تا دچار نوسانات شدید بازار نشود. میتواند مقدار کل بیت‌کوین‌ها را به دلار، یورو، ریال یا … تبدیل کند که مسلما احتمالا به درگیریهای خاصی هنگام تبدیل برخورد میکند. از همین رو میتواند مقدار کل بیت‌کوین را به یک ارز رمزنگاری شده پایدار یا همون Stablecoin مثل تتر تبدیل کند. در این حالت نگرانی نوسان شدید را نخواهد داشت.

خب بریم در سروقت اینکه استارت بزنیم:

برای ساخت واحد پولیمون همینطور که گفتیم میتونیم از ساختار مستقلی استفاده کنیم یا اینکه از طریق ساختار مبتنی بر یک پلتفرم دیگه استفاده کرد. حتی میتونین از طریق ساختارهای دیگه‌ای غیر از بلاکچین استفاده کنین ( ساختارهای متمرکز ) که بهتون توصیه میکنم این کار رو نکنین 🙂 چون بعدا گندش حسابی درمیاد 🙂

تو این بخش میریم سروقت اینکه چجوری میتونیم یه توکن مبتنی بر پلتفرم اتریوم رو پیاده سازی کنیم تا ببینیم به چه راحتی میشه یه توکن پیاده سازی کرد!

برای اینکار نیاز به ابزاری تحت عنوان MetaMask هم داریم که میتونین از طریق بخش Extensions مرورگر گوگل کروم اون رو سرچ و نصب کنین. بعد از نصب کردن میتونین مطابق شکل زیر در مرورگرتون مشاهده کنین

MetaMask
MetaMask

ابزار MetaMask به چه دردی میخوره؟ در واقع این ابزار میتونه ما رو به شبکه اتریوم متصل کنه ( شبکه اصلی و شبکه تستی ) و در ادامه بهش نیاز داریم.

حالا واسه اینکه ما صرفا میخواییم به صورت تستی یه توکن پیاده سازی کنیم نیاز رو نمی‌بینیم که در شبکه اصلی، توکن رو پیاده سازی کنیم ( چون اگه در شبکه اصلی بخواییم توکن پیاده سازی کنیم باید هزینه کنیم! حالا در ادامه بیشتر متوجه این جریانات میشیم ) بخاطر همین تو شبکه تست این کار رو انجام میدیم، به صورت پیشفرض زمانی که MetaMask رو اجرا میکنین بر روی شبکه اصلی قرار گرفته که برای انتقال به شبکه تستی میتونین مطابق تصویر زیر عمل کنیم

MetaMask انتقال به شبکه تستی در
MetaMask انتقال به شبکه تستی در

که ما از شبکه تست Ropsten استفاده میکنیم، حالا کار اون سه تا شبکه تست دیگه چی هست؟ آیا تفاوتی بینشون هست یا نیست؟! اگه کنجکاو هستین بهتون توصیه میکنم تو گوگل سرچ کنین 🙂 بعد از اینکه به شبکه تست منتقل شدیم نیاز هست که مقداری اتریوم هم تو این کیف پول برامون قرار بگیره. چرا؟ چون هر کاری که تو شبکه اتریوم انجام بدیم نیازمند پرداخت کارمزد است!

به طور مثال زمانی که در حال پیاده سازی یه قرارداد هوشمند مبتنی بر اتریوم هستید بر اساس توابعی که تو کدهاتون استفاده شده و معیارهای مختلف دیگه، زمانی که بخوایین قراردادهوشمند رو توی شبکه قرار بدین، کارمزد شما محاسبه میشه که باید در قالب اتریوم پرداخت بشه که ما اون رو تحت عنوان گس ( GAS ) توی شبکه میشناسیم.

حالا جهت اینکه مقداری اتریوم آزمایشی دریافت کنین میتونین از طریق وب سایت زیر درخواست انتقال اتریوم بدین تا به کیف پول شبکه تست براتون واریز بشه.

https://faucet.metamask.io/

زمانی که وارد سایت بالا بشیم با چنین صفحه ای مواجه میشیم، کافیه روی گزینه request 1 ether from faucet کلیک کنین تا فرایند انتقال 1 اتریوم به حسابتون آغاز بشه

MetaMask Ether Faucet
MetaMask Ether Faucet

حالا وب سایت از شما درخواست دسترسی به MetaMask شما رو داره که با کلیک روی گزینه Connect مقدار یک اترویم به حساب تست شما منتقل میشه

MetaMask Ether Faucet
MetaMask Ether Faucet

همینطور که مشاهده میکنید من سه درخواست ثبت کردم و در بخش transactions قابل نمایش است که با کلیک روی هر تراکنش میشه نتیجه ارسال رو پیگیری کرد

MetaMask Ether Faucet
MetaMask Ether Faucet

در کمتر از چند دقیقه مقدار اتریومی که درخواست دادید، به شبکه تست شما منتقل میشه، همینطور که مشاهده میکنید سه درخواست من ( هر درخواست معادل یک اتریوم ) با موفقیت به حسابم واریز شده و هم‌اکنون 3 اتریوم دارم . اون مقدار مازاد (0.2987) بخاطر این است قبلا یه مقدار اتریوم آزمایشی تو حسابم داشتم.

MetaMask Ether Faucet
MetaMask Ether Faucet

نکته: این اتریوم‌ها صرفا آزمایشی هستند و ارزش مالی ندارند!

خب حالا کیف پولمون، اتریوم داره و نگرانی بابت پرداخت کارمزد شبکه نداریم! حالا باید یه مقدار کد بزنیم تا توکن خودمون رو پیاده سازی کنیم. برای اینکار نیاز به یک محیط برنامه نویسی داریم که پیشنهادم استفاده از remix.ethereum.org است که براحتی می‌تونید کد بزنین و همچنین کدها رو تو این بستر بارگزاری کنین.

پس از اینکه وارد لینک بالا شدید، چنین صفحه‌ای رو مشاهده میکنین که من معمولا از نسخه قبلی استفاده میکنم 🙂

remix
remix

قبل از اینکه صفحه کد براتون باز شه، صفحه‌ای براتون نمایش داده میشه که اجازه اتصال remix به Metamask رو از شما میگیره که با انتخاب گزینه Connect اتصال با موفقیت انجام میشه و صفحه کدنویسی براتون قابل مشاهده خواهد بود.

remix
remix

حالا نیاز هست که ابتدا یه پروژه جدید تعریف کنیم، به این منظور از گزینه + استفاده میکنیم و تو صفحه‌ای که باز میشه نام فایل رو باید وارد کنیم

نکته: پسوند این فایل ها .sol هست که مربوط به زبان برنامه نویسی solidity است، برای یادگیری این زبان میتونین تو گوگل سرچ کنین و آموزش‌ها رو دنبال کنین، اگه پیش‌زمینه برنامه نویسی داشته باشید سریع یاد میگیرین. زبان برنامه نویسی سالیدیتی برای توسعه قراردادهای هوشمند بلاکچین اتریوم استفاده میشه.

remix
remix

بعد از اینکه نام رو انتخاب کردیم حالا میتونیم تو محیطی که برامون باز شده شروع کنیم به کد زدن. حتما مطابق تصویر موارد زیر رو چک کنین که فایل به درستی باز شده باشه

remix
remix

حالا کافیه قطعه کدی که قبلا نوشته شده رو اینجا وارد کنین، کار این قطعه کد بر این اساس است که یک قراردادهوشمند معمولی تو شبکه ایجاد میکنه که منجر به تولید توکن خواهد شد. اگه زبان برنامه نویسی رو یاد گرفته باشین، خودتون هم میتونین متناسب با نیاز خودتون قرارداد هوشمند مورد نیازتون رو پیاده سازی کنین در غیر اینصورت میتونین از قطعه کد زیر استفاده کنین که نمونه‌اش هم تو وب سایت‌های مختلفی وجود داره. البته که از طریق لینک زیر میتونین دانلود کنین 🙂

دانلود کدهای توکن

remix
remix

مطابق تصویر بالا کافیه که تو قطعه کدی که دانلود کردین و تو این صفحه کپی کردین، مقادیر بالا رو تغییر بدین، این مقادیر شامل موارد زیر است.

1- balances : تمام توکنهای ساخته شده
2- totalSupply : کل عرضه
3- name : نام توکن
4- decimals : مقدار اعشار
5- symbol : نماد توکن

حالا از بخش Run چک میکنیم که مقادیر مطابق تصویر زیر باشد. البته در بخش “اکانت” باید به اکانت MetaMask شما متصل شده باشد که همینطور که مشاهده میکنید به اکانت MetaMask من متصل شده و مقدار اتریوم من هم قابل مشاهده است.

remix
remix

حالا به تب کامپایلر مراجعه میکنیم و تنظیمات مربوط به اون رو انجام میدیم. از اونجایی که این قطعه کد با نسخه 0.4.25 commit سازگار است، به همین خاطر ما هم این نسخه رو انتخاب میکنیم.

remix
remix

در نتیجه تنظیمات انتهایی کافیه که مطابق شکل زیر در تب کامپایلر باشه

remix
remix

پس از انجام دادن این تنظیمات مجدد به تب Run مراجعه میکنیم و مطابق شکل زیر مقدار از روی نام قرارداد به Token تغییر می‌دهیم.

remix
remix

حالا کافیه تا روی گزینه Deploy کلیک کنیم، بعد از اون صفحه ای باز میشه که بخاطر قرارگرفتن قرارداد تو شبکه باید هزینه اون پرداخت بشه که این مقدار از موجودی کیف پول MetaMask کسر میشه، تنها کافیه که روی گزینه Confirm کلیک کنیم تا توکن ایجاد بشه 🙂 به همین خوشمزگی 🙂

remix
remix

بعد از لحظاتی باید چنین پیغامی رو دریافت کرده باشین تا تراکنش با موفقیت انجام شده باشه.

remix
remix

حالا کافیه تا روی MetaMask کلیک کنیم و گزینه View On Etherscan رو انتخاب کنیم

remix
remix

وب سایتی برامون باز میشه و اطلاعات بیشتری راجب تراکنش بهمون میده که ما نیاز به Contract ID داریم تا اون رو کپی کنیم و تو MetaMask ازش استفاده کنیم

remix
remix

حالا تو MetaMask وارد بخش Add Tokens میشیم و با انتخاب Custom Token مقدار کپی شده رو در قسمت Token Contract Address وارد میکنیم. به محض وارد کردن میبینم که نماد برامون قابل نمایش است.

remix
remix

حالا با انتخاب گزینه Next کار رو تموم میکنیم 🙂

تبریک!

همینطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ما یه توکنی رو با نام Mhmtech و نماد MHTC به مقدار 10000.0 در شبکه تست اتریوم ساختیم و هم اکنون تو کیف پولمون داریمش. حالا شما به راحتی این مقدار توکن رو میتونین به کیف پولهایی که از توکن‌های اتریوم پشتیبانی میکنن منتقل کنین:) ( البته میتونین همین مراحل رو از طریق شبکه اصلی هم برین)

remix
remix

کار ما اینجا به پایان نمیرسه!

تو این صحبت‌ها صرفا یاد گرفتیم که چجوری توکن ( واحد پولی ) رو بسازیم.

حالا برای اینکه این توکن ارزشمند بشه نیازمند این هست که کارهای مختلفی انجام بدیم تا تعداد معاملات اون افزایش پیدا کنه 🙂

یکی از مهمترین نکاتی که شما باید روی توکنها یا کوین‌هایی که قصد سرمایه گذاری دارید رو انجام بدید این هست که حجم مبادلاتشون رو حتما بررسی کنید. چرا که این مورد میتونه روی اعتبار توکن یا کوین تاثیر به‌سزایی داشته باشه. حالا ما هم باید دنبال راهکارهایی باشیم تا این مقدار رو افزایش بدیم 🙂

یکی از راههایی که باعث میشه تا در مرحله اول سر و صدای زیادی داشته باشیم برگزاری ICO و Airdrop است! تا بعد از اون اعتماد شکل بگیره و بین جامعه خرید و فروش انجام بشه!

به چی میگن ICO ؟

در واقع به اولین عرضه سکه، ICO میگن که مخفف Initial Coin Offering است. یه جورایی شبیه IPOخودمون تو بورس هست که وقتی سهامی به تازگی وارد بورس میشه، به اولین روز معاملاتیش، عرضه اولیه میگن. مسلما همینطور که تو IPO به ماهیت شرکت توجه میکنیم که شرکت معتبری هست یا نه؟ که بریم تو عرضه اولیه شرکت کنیم یا نکنیم! یا سری اطلاعات از عرضه اولیه اون شرکت مثل تعداد سهام و … از سمت سازمان بورس منتشر میشه، تو ICO هم تقریبا شبیه به این موضوع هست. شما باید چک کنید که توکن یا کوینی که خریداری میکنید مربوط به چه شرکتی است؟ آیا بهش اعتماد دارین یا ندارین؟ و… تا بتونین با خیال راحت‌تری تو ICO شرکت کنین.

معمولا خیلی از کلاهبردارها به محض اینکه توکن رو میسازن با برگزاری یه ICO کلی از توکن‌ها رو میفروشن و پول خوبی به جیب میزنن و از اونجایی این پول ها در قالب کوین های دیگه ای مثل اتریوم و … بهشون پرداخت میشه به همین راحتی هم قابل پیگیری نیست و براحتی کلاهبرداری انجام میشه 🙂 خیلی شیک و مجلسی 🙂

اما چطوری یه ICO به ظاهر معتبر برگزار کنیم؟!

خب کاری نداره، در مرحله اول یه وب سایت بالا میاریم و شروع میکنیم توش دیتا ریختن.

لابد میگین چه دیتایی؟!

هر دیتایی که نشون بده کوین یا توکن شما معتبر است! راستی یادم رفت که بگم، شما برای اینکه مدعی بشین توکن معتبری دارید پیشنهادم این هست تا اعلام کنید که پشتوانه توکن شما، کاربرد آن است! ( مطابق همون سه پشتوانه‌ای که در ابتدا مقاله صحبت کردیم ) چون اگه بگین این توکن صرفا قراره نقش پول رو مثل بیت کوین بازی کنه، کار به شددددت سختی در پیش خواهید داشت. ( البته بماند که خیلی‌ها زود باور هستند مثل همین پروژه Pi Netwrok ) و اگه بگین پشتوانه توکن یا کوین شما، ارز دیگه‌ای هست ( ارز پایدار ) مسلما این هم کار ساده‌ای نیست چرا که ارزهای پایدار نیازمند ساختاری شبیه ساختار متمرکز هستند تا دچار نوسانات شدید نشن!

پس یه گزینه برامون می‌مونه اون هم اینکه بگیم ما فلان پروژه‌ای رو استارت زدیم و شما میتونین توکن این پروژه رو از الان خریداری کنین تا به عنوان سهامدار این پروژه شناخته بشین، این پروژه به دلایل … میتونه براتون قابل توجیه باشه چرا که در آینده‌ای نزدیک قراره بترکونیم و خلاصه از این حرفای خوشمزه 🙂

خب داشتیم میگفتیم که یه سایت بالا میاریم تا توش کلی دیتا بریزیم تا اعتماد بقیه رو نسبت به پروژه جلب کنیم 🙂 بریم یکم در مورد این دیتا صحبت کنیم

در قدم اول نیاز هست که یک White Paper ( سپیدنامه ) آماده کنیم. سعی کنیم تو White Paper به توضیح کامل پروژه بپردازیم، در خصوص دیدگاه چندین ساله‌اش صحبت کنیم و بگیم که فازبندی پروژه از نظر زمان به چه صورتی است، اصلا علت اینکه این پروژه استارت زده شده چیه؟ قراره چه مشکلی رو بر طرف کنه؟ در خصوص بازارش صحبت کنیم، در خصوص ساختار فنی صحبت کنیم ( به پروژه‌هایی که این بخش رو توضیح نمیدن یکم شک کنیم! چرا که دیتا به شدت مهمی هست، مثلا تو وایت‌پیپر Pi Network هم براحتی میشه دید که این بخش رو خیلی ناقص توضیح داده یا بهتره بگیم که توضیح نداده! )، تیم رو معرفی کنیم و به رزومه کاریشون اشاره کنیم ( تو این بخش هم بعضی پروژه‌ها تیم رو اونطور که دلشون میخواد معرفی میکنن و هیچ راه تماسی ندارن! تا بشه براحتی باهاشون تماس گرفت که آیا واقعا تو این پروژه هستی یا نه ؟ ) این بخش رو حتی خیلی ها معرفی نمیکنن چون شاید فکر کردن که بعدا براحتی شناسایی بشن ( اونایی که قصد کلاهبرداری دارن )

بهتون توصیه میکنم که چندین White Paper پروژه معتبر رو ببینید تا دید بهتری نسبت به White Paperها بدست بیارین 🙂

نمونه پروژه معتبر داخلی که میتونم خدمتتون معرفی کنم، پروژه کارچین است که پیشنهاد میکنم حتما یه سری بهش بزنین.
https://carchainnet.com

حالا که وایت پیپر آماده شد بهتره روی سایت آپلود کنیم و تو سایت هم یه توضیحی از پروژه، زمان ICO، معرفی تیم و راه ارتباطی آسان و مطمئن 🙂 قرار بدیم، ضمن اینکه با یه مقدار پول میشه با چند تا صرافی قرارداد بست تا کوین یا توکن شما رو تو اون صرافی جهت خرید و فروش ثبت کنن ( پس اگه دیدید که توکن یا کوین تو صرافی خاصی ثبت شده باز هم براحتی اطمینان نکنیم ) ، تا شبیه Pi Network اینقدر گاف ندیم 🙂 ( با این وجود خیلی‌ها نصبش کردن 🙂 )

خب سایتمون تکمیل شده حالا میتونیم به راحتی تبلیغاتمون رو شروع کنیم و بهتره قبل از ICO، ایردراپ برگزار کنیم تا جامعه بیشتری با فعالیتمون آشنا بشن 🙂

ایردراپ ( Airdrop ) چیه؟

میتونیم اینطوری بگیم که ایردراپ یعنی توزیع توکن رایگان! واسه چی؟ واسه اینکه یه نوع تبلیغ محسوب میشه تا بین کاربران متقاضی به صورت رایگان پخش بشه! در واقع ما از ایردراپ استفاده میکنیم تا صدای ارزمجازی‌مون رو به گوش همه برسونیم 🙂 مثلا بگیم که شما الان رایگان میتونی این کوین یا توکن رو بدست بیاری و زود باش عجله کن چون ممکنه مثل زمان بیت کوین از قافله عقب بمونی! اینکه آیا ایردراپ معتبر هست یا نه؟ باید پروژه رو بررسی کنیم که معتبر هست یا نیست؟!

برگزاری ایردراپ ( Airdrop ) چجوریه؟

مثل آب خوردن! شما میتونین تو وب سایتتون یه فراخوان برای شرکت در ایردراپ اماده کنین و از کاربرانتون بخوایید تا جهت اینکه توکن رایگان دریافت کنن، در شبکه‌های اجتماعی پروژه شما عضو بشن و پست‌های خاصی از شبکه اجتماعی‌تون رو تو پیج خودشون فوروارد کنن (به همین راحتی بقیه هم متوجه این ارز رمز خواهند شد) تا بعد از انجام دادن اینکار، در زمان خاصی توکن رو به آدرس کیف پولی که ازشون گرفتید واریز کنید!

جدا از وب سایت پروژه، میتونین اطلاع رسانی ایردراپ رو از طریق سایت‌هایی که کارشون فراخوان شرکت در ایردراپ هست انجام بدین و این فراخوان رو تو این سایتها هم ثبت کنین تا جامعه بیشتری شما رو پیدا کنن 🙂

تقریبا همه چی آماده است که استارت ICO رو بزنیم و مقدار زیادی از توکنهایی که ساختیم رو بفروشیم و در ازای اون از کاربرها کوین‌های با ارزش تری رو دریافت کنیم. تا بهشون وعده تو خالی بدیم ( البته که روی صحبتم با پروژه هایی است که جنبه کلاهبرداری دارن )

مثلا بگیم هر 1 اتریومی که شما به ما میدی معادل 100 توکن MHTC است ( حالا به طور غیرمستقیم بهش برسونیم که طبق پیشرفت پروژه ممکنه 100 توکنی که الان از ما گرفتی در آینده‌ای نزدیک برابر 5 اتریوم بشه 🙂 ) اینطوری ما به اتریوم واقعی رسیدم و اون فرد هم به توکن بی ارزش ما 🙂

خیلی‌ها با همین ترفندها متاسفانه کلاهبرداری‌های کلانی کردن 🙁 و خیلی‌ها بازی خوردن

معتقدم که در آینده‌ای نزدیک پول کاغذی وجود نداره و همه با یه سری عدد دیجیتال به عنوان سرمایه، زندگیمون رو سر خواهیم کرد، پس بهتره اطلاعات بیشتری کسب کنیم تا گول این افراد سودجو رو نخوریم

به این مقاله از دو جنبه میتونیم نگاه کنیم:

1- طبق مواردی گفته شد + تحقیقات بیشتر، اگه قراره توکن یا کوینی رو برای کسب و کارمون منتشر کنیم حتما به موارد مهم توجه کنیم تا بتونیم اعتماد جامعه رو جلب کنیم.

2- طبق مواردی که گفته شد + تحقیقات بیشتر، راه‌های معتبر شناختن یک ارز رمز رو پیدا کنیم تا مطمئن‌تر سرمایه گذاری کنیم و صرفا با یک تبلیغ معمولی زود باور نباشیم 🙂

امیدوارم مورد پسندتون واقع شده باشه 🙂 منتظر بازخوردتون هستم 🙂

بدرود 🙂

نویسنده مطلب: محمدحسن محمدی

منبع مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.