بهترین ابزارهای رایگان سئو (2022)

ابزار رایگان سئو
ابزار رایگان سئو

همه روزه ابزارهای جدیدی برای کمک به آسان­ تر کردن زندگی ما به عنوان وبلاگرها،‌ فعالان تجاری و تولیدکنندگان محتوا در شبکه­ های اجتماعی به وجود می­ آیند. اگر شما وب سایت خودتان را از پایه درست کرده ­اید، هدف شما تولید محتوای جدیدی است که مردم در جستجوی آن هستند. بهترین ابزارهای رایگان سئو که به آن­ ها اشاره خواهیم کرد به شما برای این موضوع کمک خواهند کرد.

بهترین ابزارهای رایگان سئو در سال ۲۰۲۲ چه چیزهایی هستند؟

در ادامه فهرستی از بهترین ابزارهای رایگان برای سئو آورده­ ایم. این ابزار نه تنها به شما کمک می­ کنند تا برای لغات خاص موقعیت ­های مناسب­ تری تعریف کنید بلکه به شما کمک می­کنند تا فردی خلاق­ تر شوید و از راهنماهای گوگل پیروی کرده و در انتها به شما اطلاعات مهم­ تری می­ دهند.

1- ابزارهای رایگان Ahref Suite of Free Tools

با اطمینان Ahref ابزار بسیار قدرتمندی برای سئو است. پایگاه اطلاعاتی عظیم آ­ن­ ها از کلیدواژهای مهم، شامل بیش از ۱۲ میلیون کلیدواژه ­ی مورد استفاده در ۱۰ موتور جستجو آن هم در ۲۲۹ کشور را در برمی ­گیرد. این اطلاعات حجم بسیار زیادی دارد!

اگر تصمیم به استفاده از ابزارهای غیر رایگان آن­ ها بگیرید، دسترسی به میزان بسیار بیشتری از اطلاعات پیدا خواهید کرد، اگرچه این اشتراک به سرعت می­تواند گران شود. با شروع قیمتی از هر ماه ۹۹ دلار، ‌به احتمال زیاد‌ بالاتر از بودجه­ ی بسیاری از افراد تازه ­کار قرار دارد. اما همان گونه که گفته شد، ابزارهای رایگان Ahref نیز بسیار کارآمد هستند که موارد زیر قسمتی از این ابزارها را نشان می­ دهد:

  • Backlink Checker
  • Broken Link Checker
  • Website Authority Checker
  • Keyword Generator
  • YouTube Keyword Tool
  • Amazon Keyword Tool
  • Bing Keyword Tool
  • SERP Checker
  • Keyword Rank Checker
  • Keyword Difficulty Checker

اگرچه محدودیت­ هایی برای کار با این ابزارها وجود دارد و باید به ازای هر بار استفاده یک بار کپچا حل کنید، به طور حتم می­توانند به افرادی که محدودیت در بودجه دارند کمک شایانی کنند. از بین ۱۰ قابلیت رایگانی که Ahref ارائه می­ کند، قابلیت­ های backlink checker و keyword generator موارد مورد پسند من هستند.

دومین مورد دلخواه من keyword generator است. این ابزار برای انجام جستجوی کلیدواژه بسیار عالی عمل می­ کند چون به شما قابلیت­ های keyword difficulty و حجم جستجو و سایر موارد مربوطه را ارائه می­کند.

برای مثال، ‌اگر من عبارت «بهترین کارت اعتباری» را در این ابزار تایپ کنم، خواهم دید که این عبارت شامل 66000 جستجوی ماهانه با وجود keyword difficulty برابر با 80 است. این اطلاعات می ­تواند برای تعیین اینکه از چه کلمه کلیدی را برای بالا بردن رتبه خود باید استفاده کنید بسیار موثر باشد. با این وجود،‌ keyword difficulty موجود در ابزارهای Ahref تنها نمره­ای نیست که شما در هنگام تعیین صفحه ­ی اول خود باید در نظر بگیرید.

۲- بهترین ابزارهای رایگان سئو|exploding topics

باید گفت exploding topics یک ابزار رایگان عالی برای یافتن این است که کدام کلمات کلیدی در حال محبوب شدن هستند. این ابزار به شما این قابلیت را می ­دهد تا یک محدوده زمانی و یک موضوع را انتخاب نمایید، سپس شما می ­توانید جستجو کرده و کلمات کلیدی مربوط به آن موضوع را که در حال افزایش محبوبیت هستند را پیدا کنید. این یک روش عالی برای پیدا کردن ایده ­های جدید برای موضوعاتی است که برای دفعات زیادی تکرار نشده ­اند، بنابراین، به شما شانس بهتری برای قرار گرفتن در صفحه اول جستجو می­ دهند.

من شخصاْ دوست دارم چندین صفحه از exploding topics را بررسی کنم و کلماتی که به نظرم برجسته می­آیند را بنویسم. سپس به Ahref keyword generator می­ روم، کلمات را جایگذاری کرده و منتظر پیدا کردن keyword difficulty و حجم جستجوی هر لغت می ­مانم.

اگر این اعداد به نظر خوب برسند، جستجوی بیشتری در مورد این کلمات در صفحه اول جستجوی گوگل انجام داده و بعد از آن تصمیم خودم را برای نوشتن و یا ننوشتن این کلمات می­ گیرم.

3- بهترین ابزارهای رایگان سئو | copy.ai

اگر در یک حلقه ­ی ناتمام از خلاقیت گیر افتاده ­اید و نمی ­دانید که در مورد چه چیزی بنویسید، خوشحال خواهید شد اگر بفهمید که هوش مصنوعی پیشرفته راه حلی برای این مشکل دارد.

ابزار copy.ai ابزاری است که من برای پیدا کردن ایده­ های پست­ های وبلاگ استفاده می­ کنم که شاید هیچوقت به ذهنم نمی­ رسید. بیایید به عنوان مثال از کلمه «wordpress» استفاده کنیم. فقط کافیست این کلمه را در copy.ai وارد کرده و بر روی create a copy کلید کنید. این ابزار لیست کاملی از پست­ هایی که با این عنوان می­توانید تولید کنید به شما عرضه می ­کند. لیست را بررسی کنید و اگر هنوز هم مورد انتخابی خود را پیدا نکرده ­اید بر روی make more کلیک کرده و یک لیست تازه دریافت کنید. بنابراین دفعه­ ی بعدی که کلیدواژه­ای در ذهن دارید ولی ایده­ای برای نوشتن در مورد آن ندارید، از این ابزار استفاده کنید و از عناوین تولید شده توسط آن الهام بگیرید. این یک روش عالی برای جدا کردن خودتان از رقبا است، آن هم درحالی که بر روی موضوعی با یک کلیدواژه خاص تمرکز کرده ­اید.

4- بهترین ابزارهای رایگان سئو | Google Keyword Planner

ابزار Google Keyword Planner چیز جدیدی نیست، ‌اما هنوز هم در سال ۲۰۲۲ به عنوان یک ابزار رایگان سئو کاربرد دارد. با بیش از 6/5 میلیارد جستجوی روزانه در گوگل، به طور حتم آن­ ها اطلاعات خوبی در مورد حجم جستجو و کلیدواژه ­ها دارند.

گوگل کیورد پلنر ابزاری است که نیازمند حساب کاربری google ads است که آن هم به صورت رایگان در دسترس است. با یکبار ایجاد آن می ­توانید به قسمت tools and setting رفته و keyword planner را انتخاب نمایید.

این انتخاب شما را به قسمتی می­برد که شامل دو گزینه است:

  • Discover new keywords
  • Get search volume and forecasts

اگر تنها یک کلمه ­کلیدی در ذهن دارید و می ­خواهید گوگل به شما کلیدواژه ­های بیشتری مرتبط با آن موضوع را بدهد، بر روی گزینه اول کلیک کنید. در غیر این صورت، اگر تعداد کلیدواژه ­های زیادی را تهیه کرده ­اید گزینه دوم را انتخاب نمایید و با جایگذاری کلیدواژه ­های خود حجم جستجوی مربوط به هر کلیدواژه را بدست آورید.

گوگل کیورد پلنر ابزاری است که تنها می ­تواند به منظور به دست آوردن حجم جستجوی هر کلمه استفاده شود. شما نمی­ توانید از این ابزار برای بررسی keyword difficulty همانند ابزار Ahref استفاده نمایید. با این وجود، روش مناسبی است برای به دست آوردن کلماتی که ارزش بالایی برای نوشتن در مورد آن­ ها احساس می­ شود.

زمانی که کمی از این ابزار استفاده کردید و کلمات مناسب خود را بدست آوردید،‌ توصیه می­کنم به سراغ ابزار keyword difficulty از لیست ابزارهای ahref بروید و میزان difficulty برای هر کلمه را پیدا کنید. استفاده از Google Keyword Planne همراه با سایر ابزارهای رایگان سئو انتخاب بسیار مناسبی است. چه بخواهید تنها به عنوان منبعی برای پیدا کردن ایده از آن استفاده کنید و یا اینکه تصمیم داشته­ باشید حجم جستجوی تعداد زیادی از لغات را به سرعت بدست بیاورید.

5- بهترین ابزارهای رایگان سئو | Keywords Everywhere

من دوست دارم که از Keywords Everywhere به همراه Ahref keyword genertator استفاده کنم تا بفهمم که بهتر است بر روی چه کلماتی تمرکز کنم. این ابزار از امتیاز مربوط به Moz’s Domain Authority بهره می­گیرد. بر اساس این لینک،‌ این ابزار برای تعیین رتبه­ ی یک وبسایت استفاده می ­شود درحالی که Ahref از Domain Rating (DR) بهره می ­گیرد تا میزان قدرت کلی backlink profile را اندازه­ گیری کند.

اگرچه این دو اعداد موضوعات مختلفی را نمایش می­ دهند، من هنوز از ابزار Moz DA tool موجود در Keyword Everywhere کمک می­گیرم تا وبسایت­ های ضعیفی که در صفحه نخست قرار می­ گیرند را بیابم.

به محض پیدا کردن وبسایتی که کمترین امتیاز را دارد، جستجوی بیشتری انجام می دهم، پست موجود در وبسایت را بررسی می­کنم تا ببینم در کدام قسمت می ­توانم backlink profile را با کمک Ahref’s backlink checker بهبود ببخشم.

این ابزار همچنین کلیدواژه­ های مربوط به موضوع مدنظر شما را نیز ارائه می­ کند که می­ تواند منبع مناسبی برای ایده گرفتن باشد. متاسفانه، استفاده از آن برای هر لغت به طور جداگانه بدون خریداری اعتبار کار سختی است. اما نگران نباشید، ما می ­توانیم تنها با کپی کردن و جایگذاری پیشنهادات اضافی آن­ ها در ابزار Google’s keyword planner میزان حجم جستجو را برای هر کلمه بدست آوریم.

6- ابزار Yoast SEO

این یک پلاگین قابل اطمینان وردپرس است که چندین سال سابقه دارد. اگرچه آن­ ها ویژگی­ های قابل خریداری هم عرضه می ­کنند، هسته ­ی اصلی این پلاگین هنوز رایگان است و تمام چیزیست که شما به آن احتیاج دارید.

یوست سئو شامل نکات بسیار خوبی است که به شما برای بهبود مقاله ­تان، آن هم برای موتورهای جستجو کمک می ­کند. شما می­ توانید به صورت مستقیم بررسی کنید که آیا عنوان شما برای یک پست وردپرس طولانی است یا کوتاه، به اندازه­ کافی لینک­ های داخلی و خارجی دارید یا نه، آیا به میزان لازم کلیدواژه مورد نظر را به کار برده ­اید یا نه و … .

علاوه بر این، این ابزار می ­تواند نقشه وبسایت شما را به گونه ­ای تنظیم کند که سایت­ هایی نظیر گوگل و بینگ و سایر موتورهای جستجو بتوانند با شفافیت کامل محتوای منتشر شده و اطلاعات درون آن را ببینند.

اگر تازه­ کار هستنید و می­ خواهید از همین ابتدا با موتورهای جستجو رابطه خوبی داشته باشید اما نمی­ دانید از کجا شروع کنید، Yoast SEO یک پلاگین بینظیر برای این کار است.

7- بهترین ابزارهای رایگان سئو | Google Search Console

گوگل سرچ کنسول یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو است که گوگل در اختیار همه قرار داده است. با این ابزار، شما می­توانید دریابید که کدامیک از صفحات شما کلیک بیشتری می­گیرند و علت این کلیک ­ها کدام واژه است.

شما می­ توانید تعداد همه ­ی کلیک ­ها، عملکردها، click-through rates و مکان میانگین مربوط به 28 روز گذشته را مشاهده کنید. علاوه بر این می ­توانید ببنید کدام کلیدواژه برای رتبه استفاده شده و به ترتیب کشورها، دستگاه­ ها و … این اطلاعات را دسته­ بندی کنید.

گوگل سرچ کنسول ابزار مناسبی برای سئو است زیرا به شما اجازه می ­دهد اطلاعات درونی بیشتری در مورد اینکه افراد چگونه محتوای شما را پیدا می­ کنند بدست بیاورید. این اطلاعات برای بهبود پست ­های شما براساس کلیدواژه ­هایی که شاید نمی ­دانستید وجود دارند، کمک می­ کنند.

گوگل سرچ کنسول اطلاعاتی در مورد مشکلات هر صفحه یا مشکلات امنیتی نیز ارائه می­کند. با داشتن این اطلاعات می ­توانید به بهبود رابطه کاربری برای بازدیدکنندگان خود اقدام کنید که می ­تواند رتبه شما را در صفحه موتورهای جستجو بالاتر ببرد.

سخن پایانی

اگرچه همه ­ی این ابزارها به طور کامل رایگان نیستند،‌ اما می ­توانند برای افراد تازه­ کار مفید فایده قرار بگیرند. به طور کلی شما نیازی به چیزی فراتر از نسخه رایگان این هفت ابزار ندارید مگر تا زمانی که رشد بیشتری کرده­ و محتوی بیشتر و بیشتری تولید می­ کنید. در آن زمان در حال تولید درآمد هستید و توانایی این را خواهید داشت که ویژگی ­های خریدنی این ابزارها را فعال کرده و از عملکرد بهتر آن­ ها استفاده کنید. اما برای شروع، از این ابزارهای رایگان سئو به نحو احسن استفاده کنید تا بتوانید رتبه خود را به خوبی بالا ببرید.

نویسنده مطلب: بک لینکی | سیدرضا کاملیان | سید سئو کار

منبع مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.