درنابالاتر – وقتی از انضباط حرف می‌زنیم از چی حرف می‌زنیم

اراده و انضباط مثل مرغ و تخم‌مرغن. برای تقویت اراده نیاز به انضباط و دیسیپلین برای مدت طولانی داریم و برای انضباط و دیسیپلین برای مدت طولانی اراده‌ی قوی لازمه. کدوم باید اول باشه؟ با کدوم باید شروع کنیم؟ از کدوم به کدوم برسیم؟ مسأله اینجاست که اصلن لازم نیست انضباط رو به اراده ربط بدیم. ایجاد انضباط در زندگی تمرینیه سوای اراده.

رفتارهای ما عمومن بر اساس منطق نیستن. منطق تصمیمات ما رو تحت تأثیر قرار می‌ده، ولی نهایتن این احساسات ما هستن که تعیین می‌کنن چی‌کار کنیم. ما طبیعتن کارهایی رو انجام می‌دیم که احساس خوبی بهمون می‌دن و از کارهایی که احساس بدی بهمون می‌دن اجتناب می‌کنیم. تنها وضعیتی که می‌تونیم کاری که احساس خوبی بهمون می‌ده رو انجام ندیم و امیال و احساسات‌مون رو زیر پا بگذاریم و کار «درست» رو انجام بدیم وقتیه که اراده‌ی قوی‌مون رو به کار می‌ندازیم. رویکرد اراده = انضباط از اینجا میاد و اساسش بر این باوره که انضباط با زیر پا گذاشتن یا انکار کردن احساسات به دست میاد.

ما می‌تونیم با اراده‌ی قوی خودمون رو مجبور کنیم که چند روزی بریم باشگاه، با این‌که علاقه‌ای بهش نداریم. ولی اگه آخرش احساس خوبی از باشگاه رفتن بهمون دست نده، نهایتن انگیزه‌مون رو از دست می‌دیم و اراده‌مون ته می‌کشه و دیگه باشگاه نمی‌ریم.  در صورتی‌که انضباط سالم در جهت احساسات ما کار می‌کنه نه مخالف‌شون. نهایتن انضباط با اراده یا با انکار خودمون به وجود نمیاد. کاملن برعکس، انضباط ریشه در پذیرش خود داره.

انضباط و توانایی ایجاد عادت‌های سالم از ارزش‌مندترین مهارتهای زندگی هستن. در واقع انضباط چیزی نیست جز مجموعه‌ای از عادت‌های سالم. درست مثل ورزش کردن که قدرت و استقامت ما رو بیشتر می‌کنه، انجام یه سری کارها به طور مرتب هم می‌تونه انضباط و اراده‌ رو در ما تقویت کنه. مهم اجرا کردن عادت‌های مناسب در زندگی روزمره‌ست، تغییرات کوچک پایداری که بتونیم روز به روز و سال به سال ادامه‌شون بدیم.

کسی که هر روز صبح زود بیدار می‌شه، تختش رو مرتب می‌کنه، همه‌ی کاراش رو تا ظهر تموم می‌کنه، بعد از ظهرها ساز می‌زنه، وقت آزادش رو یه زبان جدید یاد می‌گیره، یه شب درمیون می‌ره باشگاه، حساب و کتاب دخل و خرجش رو داره، به مادرش مرتب تلفن می‌زنه، به سگش به موقع غذا میده و نمی‌ذاره بچه‌ش رو گاز بمونه، فکر می‌کنید همچین آدمی خودشو مجبور می‌کنه که هر لحظه‌ی هر روز تصمیم بگیره این کارا رو علی‌رغم میلش انجام بده؟ [نه عزیزم، با همه‌ی اینا حال می‌کنه].

رمز ایجاد انضباط در زندگی تمرکز روی یک هدف و به تدریج در طول زمان با اجرای یک سری عادت‌ها بهش نزدیک شدنه، شروع کردن با کارهای کوچیکی که باهاشون حال می‌کنیم.

برگرفته از وبلاگ درنابالاتر:

https://dornabalatar.wordpress.com

source: https://markmanson.net/self-discipline-youre-doing-it-wrong

نویسنده مطلب: مریم‌صفا

منبع مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.