برای آموزش زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

قبل از اینکه به این سوال جواب بدیم که یادگیری زبان انگلیسی رو از کجا شروع کنیم، بهتره به این سوال جواب بدیم که برای چی یادگیری زبان انگلیسی رو شروع کردیم؟ چون چیزی که به ما انگیزه می ده تا زبانی رو یاد بگیریم، کمک می کنه تا یادگیری رو شروع کنیم و اون یادگیری رو ادامه هم بدیم. بنابراین قبل از شروع اول باید انگیزه و هدف یادگیری زبان انگلیسی رو مشخص کنیم و بعد از اینکه تکلیف این موضوع مشخص شد، می تونیم بریم سراغ اینکه از کجا شروع کنیم.

برای آموزش زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟
برای آموزش زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

سبک یادگیری چه تاثیری بر یادگیری زبان دارد؟

یادگیری هر چیزی چه زبان باشه چه یک مهارت باید لذت بخش باشه. اگر قرار باشه به زور کاری رو انجام بدیم، تجربه نشون داده که به نتیجه مطلوبی منتهی نمیشه که هیچ، حتی ممکنه باعث بشه انقدر نسبتا به اون موضوع احساس بدی پیدا کنیم که حتی تا آخر عمر هم دیگه سراغش نریم. اما سوال اینجاست که یادگیری چطور به موضوعی دلچسب و لذت بخش تبدیل میشه؟ راه مشخصی داره، برای همه یک روش جواب میده یا برای هر کس فرق داره؟

خب بازم تجربه نشون می ده که همه از یک سبک یادگیری لذت نمی برن و چیزی که برای من و شما خیلی با حاله و دوست داریم با اون شیوه یاد بگیریم، برای دیگری اصلا هم جذاب نیست و حتی خیلی هم خسته کنندست. دلیل این موضوع شاید بیشتر به سبک یادگیری بر می گرده. سبک یادگیری تو افراد مختلف فرق داره، مثلا من حافظه بصری خوبی داریم ، اما در عوض حافظه شنیداریم زیاد خوب نیست. پس بنابراین اگه چیزی که دارم آموزش می بینم به شکل ویدئو باشه بهتر از فایل آموزشی که به شکل صوتی، بهتر جواب می گیرم. حالا فرض بر اینکه سبک یادگیری خودمون رو هم بدونیم و بر اساس اون نوع آموزش رو انتخاب کنیم. سوال بعدی این که گرامر رو اول یاد بگیریم یا اصطلاحات عامیانه؟ کدوم رو باید انتخاب کنیم و چطور باید بخونیمشون؟ و از همه مهمتر در حال حاضر که داریم زبان رو یاد می گیریم، کدوم یکی مهم تره؟

شاید در سطح پیشرفته باشیم یا سطح مبتدی، شاید جواب این سوال رو بدونید و شایدم هم ندونید. خب بیاید با هم این موضوع رو بررسی کنیم تا بعد از خوندن این متن بدونیم که دقیقا باید چیکار کنیم.

برای آموزش زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟
برای آموزش زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

برای یادگیری زبان چه مراحلی را باید طی کنیم؟

بازم می رسیم به این سوال که از کجا باید شروع کنیم؟ گرامر، لغت، صحبت کردن ..؟ خب اولین کاری که باید انجام بدیم این هست که چی لازم داریم؟ گرامر؟ نه به گرامر نیاز نداریم. مکالمه؟ نه به مکالمه هم نیاز نداریم. پس به چی نیاز داریم؟ جواب لغت. بله به یادگیری لغت نیاز داریم. حالا چرا لغت از بقیه مهم تره.

فرض کنید سفر رفتید و دنبال داروخانه می گردید، فقط کافیه بگید drag store این یعنی به داروخانه نیاز دارید، بگید Hungryیعنی گرسنه هستید. حتی با یک کلمه هم میشه منظور رو رسوند بدون اینکه لازم باشه همه مطالب پایه رو یاد بگیرید. بنابراین نقطه شروع یادگیری برای افراد مبتدی همون یادگیری لغات هست. حالا کلمات پایه رو میشه کجا یاد گرفت؟ خوشبختانه منابع زیادی برای یادگیری لغات وجود داره، از کتاب هایی که دقیقا برای افراد مبتدی تهیه شده تا بازی های ویدئویی یا آهنگ هایی که به زبان انگلیسی هست تا سایت آموزش آنلاین زبان انگلیسی، هر کردم رو که باهاش راحت هستید می تونید برای یاد گرفتن لغات پایه استفاده کنید.

خب می رسیم به مرحله بعدی، یعنی بعد از اینکه لغات پایه رو یاد گرفتیم چیکار کنیم؟ خب این یعنی می تونیم وارد سطح متوسط بشیم. اینجا دیگه باید یادگیری گرامر رو شروع کنیم. اگه بگیم need whater”” ، “where” خب اینکه جمله نیست و اگه اینطوری بگیم که خیلی ضایع به نظر می رسیم، چون بچه های 3 ساله اینطوری حرف می زنن! گرامر مثل اسکلت بدن می مونه، حتی اگه تمام اعضای بدن سالم باشن اگه اسکلت بدن مثل ستون این اعضا رو کنار هم قرار نده، هر کدوم یک طرف میرن و به هیچ دردی هم نمی خورن. بنابراین گرامر اسکلت یک زبانه و برای اینکه بقیه اجزا تو اون زبان معنی پیدا کنن باید محکم باشه ، بقیه اجزا زمان مثل افعال، کلمات، صفات و … هم مثل ماهیچه و قسمت دیگه بدن عمل می کنن.

از مرحله یادگیری گرامر هم که عبور کردیم می رسیم به مرحله قواعد ساختاری یک زبان. خیلی ها هستن که دایره لغاتشون خوبه، گرامر رو هم بلد هستند ولی تو قواعد ساختاری ضعف دارن. قواعد ساختاری یعنی چی؟ خیلی ساده یعنی چیو کنار چی به کار بذاریم که بتونیم منظورمون رو برسونیم. تو هر زبانی نحوه قرار گرفتن کلمات کنار هم فرق داره و یادگیری اون خیلی مهمه، چون اگه اونو بلد نباشیم شاید بتونیم از لحاظ گرامری یک جمله درست بگیم اما این جمله ممکنه از لحاظ معنایی بی معنی باشه. مثلا تو فارسی اگه بگیم: من درخت را می رم” به ظاهر هر کدوم از اجزا سر جای خودشون هستن، اما همچین ساختاری بی معنی و معنای خاصی نداره.

برای آموزش زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟
برای آموزش زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

قواعد ساختاری یک زبان که بهش نحو گفته میشه داستان خیلی مفصلی داره که میشه در موردش جدا صحبت کرد. نکته ای که تو یادگیری زبان مهمه این هست که با خوندن و نوشتن زیاد به زبانی که داریم یاد می گیریم به مرور با این قواعد آشنا بشیم. این مرحله ای که خیلی ها ندیده می گیرن چون راحت نیست، اما واقعا مهمه چون نحوه فکر کردن و بیان کردن منظور رو باید تمرین کرد.

مرحله بعدی که بهش می رسیم، صحبت کردن. همه مراحل بالا رو انجام دادیم که بتونیم حرف بزنیم و گر نه همه این کارها معنی خاصی پیدا نمی کنه. خب گرامر و قواعد ساختاری یک زبان رو که کم و بیش یاد گرفتیم حالا دیگه می تونیم منظورمون رو به دیگران برسونیم و منظور دیگران رو هم بفهمیم. و اما نکته آخر توجه به تلفظ کلمات، حالا خیلی هم لازم نیست که غلیظ و درست مثل یک انگلیسی زبان کلمات رو تلفظ کنیم اما خب باید یک جوری هم باشه که بفهمن چی می گیم. بهترین راحش اینکه از همون اول که یادگیری لغات رو شروع می کنیم، فونتیک رو هم یاد بگیریم؛ اینطوری هر لغت رو از اول درست یاد می گیریم و کم کم بدون اینکه حتما لازم باشه تو دیکشنری تلفظ درست رو چک کنیم دیگه می دونیم تلفظ درست یک کلمه چیه و این حس خیلی خوبیه.

نویسنده مطلب: سودابه قدیری

منبع مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.