هاست و دامین چیست؟

طراحی یک وبسایت برای معرفی آن به دنیا کافی نیست. برای این کار باید مفاهیمی مانند سرور، هاست، دامین و… را بشناسیم. البته بهتر است که پیش از تعریف این واژه ها به یک سوال کلیدی پاسخ دهیم: مرورگرها چگونه کار میکنند؟

برای رفتن به هر مقصدی، یک آدرس نیاز داریم. URLها این نقش را برای ما ایفا میکنند و ما را به مقصد میبرند. با رسیدن به مقصد میتوانیم اطلاعاتی را کسب کنیم و یا به برقراری برخی تعاملات اقدام نماییم. تنها کاری که لازم است انجام دهیم، این است که مرورگر خود را باز کرده و URL(آدرس) مربوط به مقصد مورد نظر را وارد کنیم. در این نقطه است که کار مرورگر آغاز میشود.

آدرس هایی مانند google.com برای مرورگر معنایی ندارد. اگر بار اول باشد که به این مقصد میروید و IP مربوط به این آدرس در حافظه شما موجود نباشد؛ مرورگرتان وظیفه پیدا میکند تا این URL را به یک سرور DNS بفرستد و IP مربوط به این آدرس، بعد از عملیات DNS lookup به دست می آید. کافی است به جای آدرس google.com از این IP، یعنی 172.217.18.142 استفاده کنید تا متوجه شوید که نتیجه یکسان خواهد بود.

هر URL از دو قسمت تشکیل شده است:

1. قسمتی که معمولا با علامت HTTPS مشاهده میکنیم و به مرورگر نشان میدهد که از چه پروتکلی استفاده کند.

2. دامنه

دامنه چیست؟

دامنه(Domain) را به عنوان بخشی از URL میشناسیم که آدرس مقصد در آن نهفته است. نام دامنه در واقع یک IP است ولی از آن جایی که به خاطر سپردن دنباله ای از اعداد، کار بسیار دشواری بود؛ از طریق DNS به نامی که احتمالا در خاطر خواهد ماند تغییر میکند. وبسایت ما بدون دامنه نمیتواند کسی را جذب کند چرا که جذب مشتری بدون یک آدرس با دسترسی آسان ممکن نیست.

هر دامنه از دو قسمت تشکیل شده است:

اسم: معمولا یک یا دو کلمه ای است و تنها یکی از آن وجود دارد. بخشی از جذابیت وبسایت شما در گرو انتخاب همین اسم است.

پسوند: بخش آخر هر دامنه به یک پسوند تعلق دارد. پسوندها در چند دسته قرار میگیرند:

  • عمومی (مثل COM.)
  • اختصاصی (مثل INFO.)
  • ملی (مثل IR.)

آدرسی که کاربر را به جایی هدایت نکند؛ فاقد ارزش است. بعد از انتخاب دامنه؛ باید تعریف واژگانی را یاد بگیریم که وبسایت ما را در هر لحظه، زنده نگه میدارند.

سرور چیست؟

سرور، یک کامپیوتر است که خاموشی به آن راه ندارد. این کامپیوتر، ارتباط خودش با اینترنت را از دست نمیدهد و مواد اولیه ای مانند حافظه، رم، پردازنده و… را در اختیار گیرنده ها میگذارد. سرور ها مانند هر کامپیوتر دیگری به سیستم عامل احتیاج دارند. سیستم عامل در سرور ها به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. سیستم عامل ویندوز که توسط مایکروسافت ارائه میشود و برای سایت هایی که با زبان ASP و NET نوشته شده اند بهتر است.
  2. سیستم عامل لینوکس که در بین سرور ها محبوب تر است و برای سایت هایی که با زبان PHP توسعه یافته اند مناسب میباشد.

تعریف دیگری که به فهم آن نیاز خواهید داشت، واژه ای به نام میزبان (Host) خواهد بود پس اجازه دهید بپرسیم که:

هاست چیست؟

آنها قسمتی از یک سرور هستند. اگر سرور را یک خانه فرض کنیم، هاست یک اتاق از آن است که از یک وبسایت میزبانی میکند. شما بعد از محاسبه ی عواملی مانند فضایی که به آن نیاز دارید، یکی از اتاق های سرور را اجاره میکنید و از این طریق از منابعی مانند پردازش، حافظه و… استفاده خواهید کرد.

البته می توانید از کامپیوتر شخصی خود به عنوان میزبان استفاده کنید اما فراموش نکنید که در این صورت با خاموش شدن کامپیوتر، قطع شدن اینترنت و یا هر عامل دیگری، ارتباط کاربران با وبسایت شما از دست میرود. بنابراین بهتر است که این ریسک را متحمل نشوید.

هاست ها انواع مختلفی دارند که شما میتوانید با شناختن هر یک از آن ها، بهترین گزینه را برای وبسایت خود انتخاب کنید:

هاست اشتراکی (Shared Web Hosting)

در این نوع، یک سرور را به بخش های زیادی تقسیم میکنند و هر قسمت را به یک وبسایت اختصاص میدهند. این دسته از میزبان ها، قیمت مقرون به صرفه ای دارند اما سطح امنیت در آن ها نازل است. کافی است به یک وبسایت نفوذ شود تا مابقی نیز در برابر تهدید بی دفاع بمانند. اگر قصد دارید تازه شروع کنید، انتخاب هاست اشتراکی، ایده ی بدی به نظر نمیرسد اما این را به خاطر داشته باشید که بالا رفتن حجم درخواست ها در هاست همسایه، منجر به کند شدن بارگذاری در وبسایت شما خواهد شد.

هاست اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

با انتخاب یک هاست اختصاصی، یک سرور به صورت کامل به شما خدمت رسانی میکند. البته اگر از عهده هزینه هایی که به همراه دارد بربیایید. این نوع از میزبان برای سایت های بسیار بزرگ استفاده میشود.

هاست نیمه اختصاصی یا مجازی (VPS)

این دسته از میزبان ها، چیزی بین گروه اول و دوم هستند. در هاست نیمه اختصاصی با استفاده از تکنولوژی HYPERVISOR به تقسم بندی یک سرور اقدام میکنند. هر کدام از قسمت های یک سرور به صورت مستقل و مجزا به میزبانی از یک وبسایت میپردازند. این روش، بسیار بهتر از دسته اول است و قیمتی پایینتر از دسته دوم دارد.

هاست ابری (Cloud Web Hosting)

در این نوع از میزبانی، چندین سرور به صورت همزمان و با یکدیگر همکاری میکنند. اگر وبسایت شما به منابع بیشتری نیاز داشت؛ میتواند از کمک سرورهای دیگر سود ببرد. در این روش، وبسایت شما همیشه در دسترس است ولی به دلیل پراکندگی اطلاعات محافظت از آن به کار دشواری بدل میشود.

هاست رایگان (Free Web Hosting)

آنها محدودیت های بسیار زیادی را به شما تحمیل میکنند. برای مثال شما نمیتوانید دامنه وبسایت خودتان را انتخاب کنید یا در استفاده از فضا باید بسیار محتاط باشید. این مدل از میزبان ها میتوانند افراد زیادی را جذب کنند اما نمیتوانند به خوبی از وبسایت های آن ها مراقبت کنند.

بهترین هاست ها چه ویژگی هایی دارند؟

یک هاست خوب همیشه در دسترس است و از سرعت بالایی بهره میبرد. در کنار امکانات جانبی عالی، یک هاست خوب از امنیت بالایی نیز برخوردار است. البته ویژگی های یک هاست خوب به همین نکات خاتمه پیدا نمیکند. دسته ای از ویژگی ها وجود دارند که در زمان انتخاب یک هاست باید به آن ها توجه کنید:

  • پهنای باند که از مهم ترین ویژگی ها برای مواقعی است که سایت با موج عظیمی از کاربران روبرو میشود.
  • فضا یا حجمی که در اختیار شما میگذارد.
  • افزودن دامنه که برای توسعه وبسایت ها ضروری است.
  • کنترل پنل که در مدیریت بهتر به شما یاری میرساند.
  • قابلیت بک آپ گرفتن که در صورت بروز هرگونه حادثه مانند پاک شدن بخشی از وبسایت به داد شما میرسد.
  • آپ تایم (UpTime) که میزان در دسترس بودن وبسایت شما را نشان میدهد.

نویسنده مطلب: حسین مظهر

منبع مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.