مجوز سایت آنتن را چه کسی صادر کرده است؟

مدتی است که سایتی با نام آنتن راه اندازی شده که به پخش مستقیم مسابقات فوتبال از طریق اینترنت می پردازد؛ اینکه یک شبکه اینترنتی به پخش مستقیم مسابقات ورزشی بپردازد در هیچ کجای دنیا عجیب محسوب نمی شود اما در ایران پدیده ای عجیب محسوب می شود چرا که اینکار طبق قانون مجلس در انحصار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و لاغیر! در ادامه به چگونگی فعالیت سایت آنتن در فضای انحصاری پخش برنامه های زنده در ایران می پردازیم.

جدول لیگ برتر 99 1400

جدول گلزنان لیگ برتر

پشت پرده سایت آنتن چه کسی است؟

با نگاهی به اساسنامه صدا و سیما به این نکته بر می خوریم که این موضوع در انحصار سازمان صدا و سیما است :

‌ماده ۷ – تأسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در هر نقطه کشور در انحصار این سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا‌حقوقی اقدام به تأسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

ابهامات سایت آنتن 

شاید هر سایت دیگری به جای سایت آنتن بود در همان هفته اول به واسطه انجام اینکار، فیلتر شده بود و مدیران آن تحت تعقیب قضایی قرار می گرفتند اما در کمال تعجب شاهد این هستیم که سایت آنتن به طور عجیبی هماهنگ با صدا و سیما اقدام به پخش زنده مسابقات ورزشی می کند به طوری که هر مسابقه ای که قرار است از شبکه های صدا و سیما پخش شود در این سایت اینترنتی پخش نمی شود و بقیه مسابقات در این سایت پخش می شوند. آیا جز این است که اگر روزگاری تلویزیون و فوتبال با هم به توافق نرسند و قرار باشد کرکره پخش زنده فوتبال های داخلی پایین کشیده شود، چنین سایتهایی با اخذ مبالغ حق اشتراکی در صدد سو استفاده از شرایط برای پخش فوتبالهای داخلی و خارجی خواهند بود؟

شاید هم صدا و سیما خود مجوز اینکار را به مدیران سایت آنتن داده است و تنها اطلاعرسانی انجام نشده است به هر حال خوب است این موضوع شفاف سازی شود که آیا صدا و سیما با مدیران سایت آنتن ارتباطی دارد و در آن ذی نفع است یا خیر چرا که در غیر ذی نفع بودن صدا و سیما، فعالیت این سایت اینترنتی بر خلاف اساسنامه و قوانین موجود می باشد.

فعالیت این سایت ما را به یاد فعالیت استارتاپ اسنپ در خیابان های تهران می اندازد که دوستان با مجوز کافی نت و بدون کسب هیچگونه مجوزی از سازمان تاکسیرانی که متولی جا به جایی مسافرین درون شهری  در تهران بود، اقدام به راه اندازی یک تاکسی اینترنتی کردند و در ابتدا مثل سایت آنتن با ظاهری ارزان قیمت پا به عرصه گذاشتند و پس از مدتی که به طور رسمی مشروعیت گرفتند، قیمتها را بالا بردند. حال چه تضمینی وجود دارد که سایت آنتن نیز قدم در این راه ننهد؟  تصور اینکه فوتبالهای صدا و سیما از تلویزیون ملی پخش نشود و فوتبالدوستان با توجه به در دست نبودن گزینه دیگر، مجبور به دیدن بازیها از این سایت باشند آیا در آینده منجر به اخذ وجه از مردم نخواهد شد؟

حال سوال ما از مسئولین صدا و سیما این است که اگر راه اندازی چنین سایتهایی و پخش زنده برنامه از طریق سایتهای اینترنتی بلامانع است؛ سایت ما این آمادگی را دارد تا با بالاترین کیفیت ممکن پخش زنده فوتبال های اروپا مثل پخش زنده بازی بارسلونا یا پخش زنده بازی رئال مادرید را پوشش دهد و حتی به رقابت با برخی برنامه های گزینشی صدا و سیما مثل برنامه نود بپردازد. اما جواب این سوال مشخص است و سرنوشت آن سایتی هم که به طور خصوصی قصد انجام چنین کاری را داشته باشد، مشخص است!

گواه این گفته نیز این است که سایتها و شبکه های اینترانت و اینترنتی فراوانی در حال حاضر در زمینه تولید محتوای ویدئویی در کشور فعالیت می کنند که عمدتاً به صورت آفلاین کار می کنند و هیچ یک اقدام به پخش برنامه های زنده نکرده اند چرا که مجوز چنین کاری را نداشته و ندارند و اصلا از شعاع ۱ کیلومتری انجام این کار که با منافع صدا و سیما در تضاد است هم رد نمی شوند، حال چطور سایت آنتن در این حیطه وارد شده است واقعا از عجایب روزگار است!

نویسنده مطلب: mr85m

منبع مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.