طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا زبان های برنامه نویسی؟

داشتن یک وب سایت در دنیای امروزی بسیار کاربردی و مهم است. با توجه به پیشرفت دنیای دیجیتال ابزار های مختلف برای ایجاد یک وب سایت وجود دارد. یکی از آن ها سیستم های مدیریت محتوا و زبان های برنامه نویسی است. بسته به اینکه کدام گزینه را انتخاب می کنید، هزینه، زمان و وب سایت نهایی می توانند بسیار متفاوت باشند. برای کمک به شما در یافتن راه حل مناسب برای کسب و کارتان، ما می خواهیم نحوه ی عملکرد یک وب سایت پیاده شده با استفاده از وردپرس و زبان های برنامه نویسی مانند جاوا و … را با هم مقایسه و بررسی می کنیم.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا و یا CMS است که به کاربران این امکان را می دهد تا به راحتی محتوای وب سایت خود را با استفاده از رابط کاربرپسند طراحی، مدیریت و اصلاح کنند. برای شروع استفاده از آن، کاربران نیازی به درک کدنویسی ندارند. بیش از 30٪ از تمام وب سایت های موجود در اینترنت از وردپرس استفاده می کنند، بنابراین، وردپرس را به معروف ترین CMS در بازار تبدیل شده است. وردپرس همچنین یک سیستم منبع باز است که به راحتی می توان آن را تغییر داده و سفارشی سازی کرد.

وردپرس به شما این امکان را می دهد که به راحتی سایت خود را سفارشی کنید، پست های خود را اضافه کرده، محتوا را بر اساس برچسب ها و دسته بندی ها سازماندهی کنید، چندین کاربر را مدیریت کنید، کدها را ویرایش کرده و بسیاری از موارد دیگر را انجام دهید. استفاده از سیستم های مدیریت محتوا بسیار آسان است و این سیستم ها به دانش اندکی از کدنویسی نیاز دارند. در برخی از مواقع افراد از این ابزار ها بدون حتی یک خط کد استفاده می کنند.

وب سایت های پیاده شده با استفاده از زبان های برنامه نویسی دقیقا چه می باشند؟

وب سایت های پیاده شده با زبان های برنامه نیسی انواع مختلفی دارند و یکی از نمونه های آن ها وب سایت های ایستا یا static می باشند. این نوع وب سایت ها از کتابخانه ای از فایل های HTML تشکیل شده اند و هر صفحه از سایت یک فایل HTML دارد. هنگامی که یک بازدیدکننده در یک وب سایت ایستا قرار می گیرد، مرورگر آن ها درخواستی را به سرور ارسال می کند و سرور یک فایل HTML و برخی از اسکریپت ها را برای نمایش صفحات مختلف در مرورگر برمی گرداند. یک صفحه HTML ایستا برای هر بازدیدکننده یکسان به نظر می رسد و تنها در صورتی می توان آن را تغییر داد که یک برنامه نویس کد HTML را تغییر دهد.

در حالی که ایجاد سایت های HTML ایستا نسبتاً ساده است تعمیر و نگهداری از آن کمی پیچیده است زیرا تمام محتوای شخصی یا پویا باید مستقیماً در فایل HTML کدگذاری شود و هر گونه تغییر در ظاهر سایت باید در کد آن انجام شود. شما قطعاً برای نگهداری از یک وب سایت بزرگ زمان و تلاش زیادی را می خواهید. نوع دیگری از وب سایت ها که این مشکل را تا حد زیادی برطرف می کنند وب سایت های پویا هستند.

وب‌سایت‌ های پویا به ‌جای داشتن کتابخانه‌ای از فایل‌های HTML آماده، در صورت درخواست، صفحات وب را در سمت سرور می‌سازند. هنگامی که کاربر از یک صفحه وب سایت پویا بازدید می کند، وب سرور درخواست مرورگر آن را فیلد می کند، یک فایل HTML از داده های ذخیره شده با استفاده از یک زبان برنامه نویسی مانند PHP می سازد، سپس آن فایل HTML جدید را برای نمایش به مرورگر شما می فرستد. این کار امکان انعطاف بسیار بیشتر و تجربه شخصی تر را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند.

مزایا و معایب وردپرس و زبان های برنامه نویسی چیست؟

وردپرس نیز مانند هر چیز دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. بیایید نگاهی به برخی از آن ها بیندازیم:

مزایا وردپرس

شروع کار با وردپرس آسان است زیرا برای نحوه استفاده از آن به هیچ مهارت فنی نیاز ندارید. با استفاده از آن ها دیگر نیازی به دانستن نحوه کدنویسی نخواهید داشت. این پلتفرم به گونه ای طراحی شده است که بسیار کاربر پسند باشد و به نصب 5 دقیقه ای خود مشهور است. به جای کدنویسی، می توان بیشتر اقدامات را از طریق رابط کاربری آن انجام داد که این رابط کاربری به شما اجازه می دهد که:

  • محتوا و صفحات را ایجاد یا به روز کنید.
  • عملکرد و ظاهر سایت خود را سفارشی کنید.
  • سئو سایت خود را بهبود داده و مدیریت کنید.
  • نیروی متخصص زیاد جهت ارائه خدمات وردپرس

وردپرس بسیار قابل تنظیم است. شما می توانید به راحتی سایت خود را با افزونه ها ارتقا دهید و از قالب های مختلف و از پیش ساخته شده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این پلتفرم دارای تعداد زیادی افزونه استو بسیاری از فروشگاه های آنلاین مانند ژاکت وجود دارند که آن ها را با قیمت مقرون به صرفه ای به کاربران ارائه می دهند. از قالب ها برای سفارشی کردن ظاهر وب سایت استفاده می شود.

وردپرس همیشه در حال توسعه است زیرا یک پلتفرم منبع باز است. هر کسی می‌تواند در وردپرس مشارکت داشته باشد و مشکلات، باگ ها و غیره را برطرف کند. آن ها همچنین می توانند قالب ها و افزونه های وردپرس خود را ایجاد و توسعه دهند. این به توسعه و بهبود عملکرد وردپرس کمک می کند زیرا هر زمان که نسخه جدید یا به روزرسانی وجود دارد، مشکلات این پلتفرم برطرف می شود.

معایب وردپرس

وردپرس بر روی PHP و MySQL ساخته شده است. لازم نیست نگران باشید، زیرا می توانید بدون دانش PHP و MySQL از وردپرس استفاده کنید. با این حال، برای سفارشی‌سازی‌ها و اضافه کردن امکانات پیشرفته‌تر که توسط افزونه‌ها یا قالب ‌ها ارائه نمی‌شوند، باید برخی از زبان‌های اسکریپت‌نویسی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت را بدانید که یادگیری آن‌ها ممکن است زمان بر باشد.

مورد بعدی می تواند نگه داری از آن باشد. شما باید به طور دوره ای وب سایت خود را مدیریت کرده و از آن مراقبت کنید و باید مطمئن شوید که هیچ گونه مشکلی در آن وجود ندارد. بنابراین، از شما خواسته می شود که سایت وردپرس خود و جنبه های آن مختلف آن مانند افزونه ها و قالب ها را همیشه به روز نگه دارید.

توجه : اگر تعمیر و نگهداری وب سایت وردپرسی خود را نادیده بگیرید، ممکن است خطر هک شدن آن نیز بالا رود.

مزایای زبان های برنامه نویسی

نیاز کمتری به پشتیبان گیری خواهید داشت و از آنجایی که سایت های برنامه نویسی شده به طور مداوم به روز نمی شوند، تنها کافی است هر بار که تغییری ایجاد می کنید یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. همین امر در مورد به روز رسانی ها نیز صدق می کند. از آنجایی که به‌روزرسانی‌های زبان اسکریپت‌نویسی بسیار اندک است، دیگر نیازی به بررسی مداوم وب سایت خود نخواهید داشت.

هنگامی که از HTML برای وب سایت خود استفاده می کنید، تقریباً همه چیز را در وب سایت خود تحت کنترل قرار می دهید. از آنجایی که شما وب سایت خود را از ابتدا با استفاده از یک زبان برنامه نویسی می سازید، دسترسی به کد و تغییر آن آسان تر از وردپرس است. این موضوع باعث می‌شود که زبان های برنامه نویسی هنگام ایجاد برخی از ویژگی‌های اضافی در سایت انعطاف‌پذیرتر عمل می کنند. به عنوان مثال، در حالی که وردپرس از پلاگین هابرای افزودن عملکرد ها استفاده می کند، شما می توانید به راحتی از نشانه گذاری از طریق کد این عملکرد ها را اضافه کنید.

همچنین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که وب سایت های پیاده شده با زبان برنامه نویسی از منابع کمتری استفاده می کنند. آن ها می توانند بر روی یک سرور ارزان تر با منابع کمتر اجرا شودند زیرا بر خلاف وردپرس، به سرورهای PHP یا MySQL نیاز ندارد.

معایب زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی قطعا برای افراد مبتدی مناسب نمی باشند. به عنوان مثال در برخی از موارد برای ایجاد وب سایت خود باید از زبان های برنامه نویسی مختلف استفاده کنید یعنی اگر می خواهید محتوای خود را به روز کنید، باید کمی کدنویسی کنید و اگر می خواهید ظاهر سایت خود را تغییر دهید، باید CSS خود را بازنویسی کنید. اگر می خواهید وب سایت خود را با استفاده از HTML بسازید، هزینه نگهداری آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اگر هیچ توانایی کدنویسی ندارید، باید از یک توسعه‌دهنده کمک بگیرید تا آن تغییرات را انجام دهد یا به‌روزرسانی انجام دهد. البته می توانید کدنویسی را خودتان نیز یاد بگیرید. در وردپرس، شما به سادگی می توانید بدون هیچ کمکی این کار را انجام دهید. با توجه به این، یک وب سایت HTML می تواند بسیار بیشتر از یک وب سایت وردپرس هزینه داشته باشد.

وردپرس و یا زبان های برنامه نویسی : کدام یک را باید انتخاب کنید؟

پس از دانستن مزایا و معایب هر یک از این روش ها بدون شک تصمیم گیری برایتان راحت تر خواهد بود. اگر می خواهید وب سایت خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ایجاد و راه اندازی کنید و هزینه خود را برای ساختن آن به حداقل برسانید، بهتر است از پلتفرم ها، سیستم های مدیریت محتوا و وب سایت ساز های موجود در بازار استفاده کنید. اصلی ترین تفاوت های این دو در مدت زمانی است که باید صرف راه اندازی کنید. با استفاده از وردپرس شما می توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی وب سایت خود را ایجاد کنید اما برای زبان های برنامه نویسی شما حداقل 2 ماه زمان احتیاج خواهید داشت.

اگر سایت شما نیازی به به روز رسانی، تغییرات منظم یا هر محتوای اضافی ندارد، زبان های برنامه نویسی انتخاب بهتری است زیرا باعث می شود وب سایت شما سریع تر کار کند و منحصر به فرد باشد اما اگر می خواهید وب سایت کسب و کار خود را توسعه دهید و دائماً آن را به روز کنید، وردپرس بهترین انتخاب است.

با وردپرس، می توانید وب سایت خود را به تنهایی حتی بدون هیچ گونه مهارت فنی نگهداری کنید. همچنین می توانید هر زمان که بخواهید محتوا و صفحاتی را که نیاز دارید ایجاد کنید. علاوه بر این، افزونه های زیادی برای تقویت عملکرد سایت و رشد کسب و کار شما وجود دارد که می توانید از آن ها برای بهبود عملکرد سایت خود استفاده کنید.

چه طور باید شروع به طراحی سایت خود کرد؟

اگر می خواهید شروع به ساخت یک وب سایت کنید، باید ابتدا یک نام دامنه بخرید. اگر می خواهید یک وب سایت با وردپرس ایجاد کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک ارائه دهنده هاست پیدا کنید. سپس وردپرس را نصب کرده و شروع به ساخت وب سایت خود کنید. پس از نصب، باید یک قالب انتخاب کنید و چند افزونه برای وب سایت خود نصب کنید. اگر می‌خواهید از یک وب‌سایت مبتنی بر زبان های برنامه نویسی استفاده کنید، باید موارد مختلف، مانند نحوه استفاده از HTML ، CSS ، PHP ، و جاوا اسکریپت حتی قبل از شروع ساختن وب‌سایت خود را بیاموزید. بنابراین شاید لازم باشد از یک توسعه دهنده کمک بگیرید.

ژاکت سرویس خدمات طراحی سایت را توسط افراد متخصص و مجرب با بهترین کیفیت در اختیارتان قرار می دهد.

جمع بندی

تصمیم گیری در مورد انتخاب وردپرس یا زبان های برنامه نویسی به عنوان پایه وب سایت به هدف اصلی شما بستگی دارد. در اینجا خلاصه ای سریع از آنچه در این مقاله به آن پرداختیم آورده شده است:

وردپرس برای استفاده آسان است.

وردپرس بسیار قابل تنظیم می باشد و روند توسعه آن سریع است.

زبان های برنامه نویسی به شما این امکان را می دهند که همه چیز را در وب سایت خود کنترل کنید.

در وب سایت های مبتنی بر زبان های برنامه نویسی پشتیبان گیری و به روز رسانی کمتر انجام می شود.

نویسنده مطلب: حسین

منبع مطلب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.