راهنمای جامع راه اندازی فروشگاه آنلاین موفق در سال 2021

تصمیم دارید سال 2022 رو با راه اندازی فروشگاه آنلاین شروع کنید؟ پس چطوره که با هم نقشه راه پیش روتون رو مرور کنیم؟

تمام دنیا در یکی دو سال اخیر تغییرات عجیبی داشته که این دامنه این تغییر به اقتصاد و مشاغل هم کشیده شده است. اما یک اتفاق در همه جای دنیا مشابه بود و آن رونق گرفتن کسب و کارهای آنلاین است. حالا دیگر راه اندازی یک فروشگاه آنلاین راحت تر از همیشه است. پس چرا شما هم سال میلادی جدید را با پیاده کردن ایده ای که در سر دارید در قالب یک سایت شروع نمی کنید؟

یکی از خوبی های داشتن یک وب سایت به عنوان منبع کسب درآمد این است که می توانید مستقل کار کنید و خودتان رئیس خودتان باشید. به علاوه خیالتان هم از بابت مشتری داشتن راحت است؛ چون احتمالاً شما هم پتانسیل یک فروشگاه آنلاین را درک کرده اید. اما خب یک نکته مهم هم هست که نباید از قلم بیندازیم؛ به عنوان یک فروشگاه های اینترنتی در سال 2022 با رقبای زیادی طرف هستید. اما جای نگرانی نیست! ژاکت همراه شماست تا به شما بگوید دقیقاً باید در این مسیر چه کار کنید.

هر چه قدر دید روشن تری به مسیرتون داشته باشید، با اعتماد به نفس بیشتری هم قدم برمیدارید. پس کنار ما بمونید تا با هم ببینیم که برای داشتن یک وب سایت فروشگاهی باید چه قدم هایی رو بردارید.

پیشنهاد می شود قبل از مطالعه این مقاله اموزش ساخت فروشگاه اینترنتی را حتما مطالعه کرده باشید.

فهرست

8 قدم تا یک کسب و کار آنلاین موفق در سال 2022

بیایید ببینیم که اصلاً برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در سال 2022 باید چه کار کنیم؟ ما این پروسه را در 8 قدم کلی برای تان جمع بندی کرده ایم.

۱- یک ایده ناب پیدا کنید

بله؛ ایده شما ساخت یک سایت فروشگاهی است. اما آیا در مورد جزئیات آن هم فکر کرده اید؟ پس اول از همه بگردید و یک ایده سودآور پیدا کنید که به آن علاقه دارید. یادتان باشد! فقط سود مهم نیست؛ بدون علاقه کارتان زیاد دوام نمی آورد.

اگر در مورد جزئیات سردرگم شده اید و ایده ای به ذهنتان نمی رسد، به چند سؤال زیر جواب دهید.

مشتریان چه می خواهند؟ چطور می توانم نیازشان را رفع کنم؟

نیازهای مشتریان در بازه های زمانی مختلف و بنا به اتفاقاتی که رخ می دهند تغییر می کند. مثلاً از زمان شروع قرنطینه، قطعاً در همه جای دنیا مردم حتی بعضی از محصولات مصرفی خود را که قبلاً از فروشگاه ها و سوپر مارکت ها می خریدند، به صورت اینترنتی می خرند.

پس به این فکر کنید که همین حالا و با شروع سال 2022 نیازهای مهم تر مشتریان چیست؟ چه محصولاتی را بفروشم که مطمئن باشم مشتری خودش را دارد؟ معمولاً فروش بعضی از کالاها در اینترنت کمتر است. یا شاید یک فروشگاه اختصاصی برای فروش نوع خاصی از محصولات وجود ندارد. خب این می تواند یک ایده بکر باشد. مثلاً شاید سایت های فروش محصولات مصرفی نوزادان کم باشند. پس طبیعتاً با انتخاب چنین ایده ای رقبای کمتری را کنار خود دارید. از طرفی این محصولات همیشه حتماً مشتریان خود را دارند.

اما ای همه ماجرا نیست. خودتان را جای مشتری بگذارید؛ چرا باید این فروشگاه را برای خرید انتخاب کنید؟ این فروشگاه چه ارزش افزوده ای برایتان دارد؟ درجواب این سؤال می توانید کیفیت بالای محصولات، قیمت مقرون به صرفه، ارسال رایگان یا هر چیز دیگری را بنا به صلاحدید خود تعیین کنید.

هدف از این کار این است که وقت و هزینه خود را برای حوزه ای که احتمالاً قرار نیست نتیجه بدهد صرف نکنید.

چه مهارت هایی دارم؟

احتمالاً شما قرار نیست فروشگاه تان را تک و تنها بسازید. در این مسیر می توانید با طراح سایت، تولید کننده محتوا، برنامه ریز و … هم همکاری کنید. اما به هر حال این ایده شماست؛ پس هر چه قدر بیشتر از این کار سر در بیاورید، موفق تر خواهید بود.

بنابراین یکی از سؤالاتی که می تواند به انتخاب یک ایده ایدئال کمک کند، این است که در چه حوزه هایی مهارت یا دانش دارید؟

آیا به این ایده علاقه دارم؟

خب احتمالاً تا الآن یک یا چند ایده در ذهنتان جرقه زده. حالا فکر کنید ببینید آیا به این حوزه علاقه دارید؟ حتی اگر فکر می کنید این ایده حتماً می گیرد، باز هم اگر به آن علاقه ندارید، به سراغ ایده دیگری بروید. بسیارند افرادی که کار سودآوری را شروع می کنند، اما چون آن را دوست ندارد در بلند مدت عملاً با شکست مواجه می شوند.

بودجه من چه قدر است؟

بیشتر کسب و کارهای نوپا در ابتدای مسیر بودجه چندان زیادی ندارند. اگر شما هم بودجه محدودی دارید، سعی کنید ایده ای را پیدا کنید که نیاز به سرمایه کمتری دارد. مثلاً اگر به سراغ فروش محصولات لوکس و گران قیمت بروید، باید بودجه بیشتری داشته باشید. چون اول باید این محصولات را از فروشندگان عمده بخرید و برای فروش آماده کنید.

بنابراین بودجه خود را تعیین کنید تا یک سری از ایده ها به طور خودکار از لیست تان حذف شوند.

آیا دیگران هم این ایده را دوست دارند؟

حالا اگر ایده ای را پیدا کرده اید که حدس می زنید مشتری زیادی دارد، خودتان به آن علاقه دارید و به بودجه تان هم هماهنگ است، باید مطمئن شوید که این ایده برای دیگران هم محبوب است. اصولاً صحبت کردن و مشورت با دیگران ذهن آدم را بازمی کند. پس شما هم همین کار را بکنید. کارهای زیر را انجام دهید تا از تظر دیگران باخبر شوید:

  • از دوستان و نزدیکان خود درباره این ایده بپرسید.
  • از همکاران خود در مورد ایده و توانایی های خودتان بپرسید. همکارها فعلی و سابق تان بیشتر از هر کس دیگری از توانایی های شما خبر دارند. از آنها بپرسید آیا به نظرشان از پس این کار برمی آیید؟ یا در چه زمینه دیگری می توانید بهتر باشید؟
  • به سراغ رقبای موفق تان در همین حوزه بروید. بعد در صفحات سایت یا در صفحات شبکه های اجتماعی آنها، نظرات کاربران را بخوانید.
  • از مشتریان بالقوه خود نظرسنجی کنید. یک نظرسنجی راحت طراحی کنید و از یک کانال تلگرام بخواهید آن را در ازای پرداخت هزینه، در کانال خود منتشر کند. در این نظرسنجی به سادگی چیزهایی که دوست داری از مشتریان آینده خود بدانید را بپرسید. مثلاً آیا حاضر اند محصولات مصرفی نوزادان را اینترنتی بخرند؟ در این خرید اینترنتی چه چیزهایی برایشان مهم تر است؟ قیمت، کیفیت، هزینه ارسال یا … .

۲- به سمت نیچ مارکتینگ بروید

نیچ مارکتینگ دنیای وسیعی است که می توان حرف های زیادی درباره آن زد. اما در یک تعریف خلاصه باید بگوییم که نیچ مارکتینگ یعنی یک موضوع خاص و محدود را انتخاب کنید و تمام تمرکز خود را روی همان بگذارید. مثلاً اگر تصمیم گرفتید که به سراغ فروش کالاهای لوکس بروید، فقط مجسمه ها و آباژورهای لوکوس را بفروشید.

چرا نیچ مارکتینگ معمولاً بهتر جواب می دهد؟ چون وقتی در یک حوزه کاملاً مشخص فعالیت می کنید، با جامعه محدودتری از مشتریان طرف اید و رقبای کمتری هم دارید (ترکیب طلایی تقاضای بالای مشتری و رقیب کمتر). خب در این صورت می توانید تمام تمرکز خود را بر رفع نیازهای همان جامعه هدف محدود بگذارید و استراژی های بازاریابی خود را دقیقاً متناسب با همین مشتری ها طراحی کنید.

در مرحله قبل ایده کلی راه اندازی فروشگاه آنلاین خود را انتخاب کردید. حالا روی کاغذ بنویسید که این حوزه کلی، چند شاخه جزئی تر دارد. حالا از بین این شاخه ها، یکی را به عنوان تخصص تجارت خود انتخاب کنید. طبیعتاً باید شاخه ای را انتخاب کنید که فکر می کنید مشتریان بیشتری دارد.

نکته مهم: مهم نیست شاخه ای که انتخاب می کنید یک ایده بِکر است یا در مقابل، اشباع شده است. چیزی که مهم است این است که ارزش افزوده ای به مخاطب بدهید که شما را از رقبا متمایز کند. پس رقبایتان را بررسی کنید و ببینید جای چه چیزی در آنها خالی است. بعد در کسب و کارتان این جاهای خالی را پر کنید تا مشتری از بین همه گزینه ها شما را انتخاب کند.

۳- در مورد قوانین تجارت الکترونیکی در سال 2022 تحقیق کنید

بعضی ها فکر می کنند قوانین سفت و سخت برای مشاغل حضوری و غیر آنلاین است و در کسب و کارهای آنلاین خبری از قوانین نیست. اما اصلاً اینطور نیست! در همه جای دنیا و از جمله ایران، برای مشاغل آنلاین، قوانین مجزایی نوشته شده است.
البته کسب وکارهای آنلاین مجوزهای کمتری برای شروع کار نیاز دارند. در واقع سریع تر می توانند کار خود را شروع کنند. اما باز هم قوانینی وجود دارند که اگر آنها را ندانید ممکن است در آینده به مشکل بخورید.

مهم ترین قوانینی که باید آنها را درباره کسب و کارهای آنها بدانید اینها هستند:

  • مجوزهایی که برای راه اندازی فروشگاه و برای فروش محصولات لازم اند
  • ساختار قانون مالکیت انحصاری (مثل شرکت های سهامی خاص، سهامی عام و …)
  • نوع بازرسی های احتمالی
  • نوع مالیات ها
  • قوانین مربوط به کارفرما و مشتری در فضای دیجیتال

کافیست در فضای وب جست و جو کنید و قوانین را از یک وب سایت مرجع معتبر مطالعه کنید.

۴- رقبای خود را رصد کنید

چه بخواهیم و چه نخواهیم وقتی یک کار را شروع می کنیم، باید همواره سعی کنیم از رقبا عقب نمانیم. پس باید بدانیم رقبا دقیقاً کجا هستند و چه کار می کنند؟ لیستی از رقبای جدی تان را تهیه کنید. بعد از چند بعد آنها را آنالیز کنید. یادتان باشد که وقتی کارتان را رسماً شروع کردید، دست از آنالیز رقبا نکشید. در عوض همیشه حواستان باید حواستان به رقبا و بازاری که در آن هستید باشد.

این موارد را درباره رقبایتان آنالیز کنید:

  • قیمت گذاری ها
  • ترافیک سایت شان (با ابزارهایی مثل SEMRush)
  • رتبه سئو سایت آنها و این که سایت تان در صفحه چندم گوگل نشان داده می شود.

علاوه بر اینها باید برای محتوای صفحات خود کلمات کلیدی محبوب را پیدا کنید از رقبا عقب نمانید. پیدا کردن این کلمات بسیار راحت است. کافیست از ابزارهایی مثل موارد زیر استفاده کنید:

  • Google Keyword Planner
  • Google Trends
  • SEMrush

وارد این ابزارها شوید و یک کلمه کلی را وارد کنید (مثلاً محصولات نوزاد). سپس لیستی از کلماتی که بیشترین جست و جو را داشته اند را از آنها تحویل بگیرید.

۵- یک طرح بلند مدت را طراحی کنید

برنامه ریزی همیشه و در هر کاری تکلیف را روشن می کند. پس یک برنامه بلند مدت برای 3 ماه، 6 ماه، 1 سال و حتی 2 سال بعد خود طراحی کنید. اگر با برنامه های برنامه ریزی پیشرفته تر آشنا نیستید، می توانید به سادگی این برنامه ریزی را روی کاغذ یا در ابزارهای دیجیتال ساده ای مثل Word بنویسید.

وقتی شروع می کنید به برنامه ریزی، به یک دید واقع بینانه تر می رسید. همینطور می توانید بودجه و وقت خود را هم بهتر تقسیم بندی کنید. مثلاً استراتژی های بازاریابی خود را دقیقاً برای رسیدن به این هدف های مشخص طراحی می کنید. به علاوه هر وقت که سر دوراهی قرار بگیرید، می توانید راه درست را مطابق با برنامه هایتان انتخاب کنید.

در برنامه ریزی خود چه چیزهایی را مشخص کنم؟

چند مورد مهم را باید در طرحی که برای آینده می ریزید مشخص کنید:

  • میزان بودجه ای که در هر دوره نیاز دارید. آیا به سرمایه گذار نیاز دارید؟ یا بودجه خودتان احتمالاً جوابگوست؟
  • میزان ترافیکی که می خواهید به آن برسید.
  • میزان فروش محصولات در هر دوره.
  • تعداد نیروهای کار در آینده.
  • تعداد محصولاتی که قرار است به فروشگاه اضافه شوند.

چطور یک برنامه ریزی دقیق داشته باشم؟

اصلاٌ مهم نیست که این برنامه بعداً عوض شود؛ این یک اتفاق طبیعی است. چیزیکه مهم است این است که شما برای آینده برنامه داشته باشید. حالا این که این برنامه تا چه حد عملی می شود، چندان قابل پیشبینی نیست. البته هر چه قدر سعی کنید با دیدی واقع بینانه و انتظارات منطقی این برنامه را بنویسید، درصد به هم خوردن برنامه کمتر خواهد بود.

در نظر داشتن موارد زیر می تواند کمک کند که تا جای ممکن برنامه دقیقی را طراحی کنید:

  • خلاصه وضعیت اجرایی فعلی کسب و کار
  • تحلیل بازار
  • تحقیق درباره مشتریان

۶- محصولات را برای فروش آماده کنید

در راه اندازی فروشگاه آنلاین، محصولات ستون فقرات این کسب و کار هستند. بنابراین اگر محصولات تان به اندازه کافی خوب نباشند، شکست خوردن آن قطعی است. پس در این مرحله باید دو کار را انجام دهید: اول این که سعی کنید بهترین محصولات را به بهترین کیفیت تهیه کنید. دوم این که راه های تأمین محصولات را مشخص کنید.

محصولات فروشگاه های آنلاین معمولاً از یکی از دو روش زیر تأمین می شوند:

  • تولید: خودتان محصول را تولید کنید. مثل ساخت صنایع دستی یا دوخت پوشاک و … .
  • سفارش محصول به فرشندگان عمده: با فروشندگان یا تولیدکنندگان عمده همکاری کنید.

یادتان نرود که در هر دو روش، کیفیت محصول را در اولیت قرار دهید.

۷- وقت راه اندازی فروشگاه آنلاین است

تا این جای کار، در مورد کلیات و جزئیات کسب و کارتان تصمیم گرفته اید و دیگر می دانید که می خواهید دقیقاً چه کار کنید. پس حالا وقت راه اندازی فروشگاه آنلاین تان است.

فروشگاه های آنلاین می توانند در بسترهای مختلف راه اندازی شوند. اما چیزی که تجربه ثابت کرده (به خصوص در یکی دو سال اخیر) این است که یک وب سایت، از هر پلتفرم دیگری قدرتمندتر است. وقتی مسیری را که سایت های فروشگاهی تا به امروز طی کرده اند را رصد می کنیم، به این نتیجه می رسیم که در سال 2022 هم وب سایت ها همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند و البته قوی تر هم خواهند شد. بنابراین به عنوان کسی که می خواهید به استقبال تجارت موفق در سال 2022 بروید، توصیه می کنیم که اول از همه به فکر ساخت وب سایت خود باشید.

طراحی سایت، به لطف وجود سیستم هایی مثل وردپرس امروز راحت تر از هر زمان دیگری است. پس نگران نباشید؛ قرار نیست کار سختی انجام دهید. البته می توانید با یک طراح سایت همکاری کنید و برای پشتیبانی سایت هم با خود او قرارداد ببندید. منظور از پشتیبانی، آپدیت کردن محتوا و محصولات، پاسخگویی به کامنت ها، رفع مشکلاتی احتمالی سایت و … .

در هر صورت یادتان باشد که اصلاً لازم نیست که در شروع کار یک وب سایت فوق العاده داشته باشید. همین که یک سایت ساده و مینیمال داشته باشید که سرعت خوبی داشته باشد و کارتان را راه بیندازد، برای شروع کافیست.

نکته: بعد از این که این 8 قدم را برای راه اندازی فروشگاه آنلاین دیدیم، به سراغ مراحل ساخت یک سایت فروشگاهی می روید تا با این پروسه هم به طور کامل آشنا شوید.

۸- کسب و کارتان را پرورش دهید

خب با 7 قدم قبلی، کارتان شروع شده و حالا احتمالاً کم کم باید پذیرای مشتریان خود باشید. اما قرار نیست همین جا بمانید و در جا بزنید؛ پس همیشه برای رشد دادن کسب و کارتان تلاش کنید. به خصوص باید تکنیک هایی را پیاده کنید تا ترافیک سایت تان روز به روز بیشتر شود.

در ادامه 3 روش مؤثر و واقعی را برای توسعه دادن کسب و کار معرفی می کنیم.

توسعه دادن کسب و کار

۱- بازاریابی محتوا

دائماً کلمات کلیدی محبوب را پیدا کنید (بالاتر به ابزارهای آن اشاره کردیم). بعد برای این کلمات محتواهای یونیک تولید کنید (اصلاً به سراغ کپی کردن نروید). این چرخه تولید و انتشار محتوا را برای همیشه در سایت خود زنده نگه دارید.

اگر یک وبلاگ قدرتمند در سایت خود داشته باشید، همین وبلاگ می تواند کانال اصلی افزایش ترافیک سایت باشد. جالب است بدانید که وب سایت هایی که وبلاگ دارند، ماهانه حدوداً 67% ترافیک بیشتری دارند.

ضمناً فراموش نکنید که محتواهایتان را سئو کنید. چون محتوایی که سئو نباشد، از چشم گوگل پنهان می ماند. برای سئو کردن محتواهایتان می توانید افزونه یوآست سئو را در وردپرس نصب کنید. این افزونه پایین هر نوشته بلاگ، لیستی از ایرادات محتوا و مواردی که باید سئو کردن آن انجام بدهید را نمایش می دهد.

۲- ایمیل مارکتینگ

ایمیل ها هنوز هم بسیار قدرتمند هستند. پس اول لیستی از ایمیل کاربران را جمع کنید. مثلاً می توانید در یک پنجره پاپ آپی در سایت به کاربران بگویید که اگر ایمیل خود را وارد کنند، یک کد تخفیف 10 درصدی دریافت می کنند.

بعد مشتریان خود را گروه بندی کنید. مثلاً:

  • مشتریانی که قبلاً از شما خرید کرده اند.
  • مشتریانی که محصولاتی را به سبد خرید اضافه کرده اند اما آن را نهایی نکرده اند.
  • کاربرانی که فقط در حد بازدید کننده سایت هستند.

حالا ایمیل های مجزایی را برای هر یک از این سه گروه طراحی کنید و برای انها بفرستید. مثلاً برای مشتریان قبلی خود محصولاتی را بفرستید که مشابه خرید قبلی آنهاست. به آنها که سبد خرید را نصفه رها کردند، یادآوری کنید که سبد خریدشان در انتظار آنهاست. برای کاربران جدید خود یک کد تخفیف مخصوص خرید اول بفرستید.

۳- تقویت حضور آنلاین در شبکه های اجتماعی

درست است که یک وب سایت می تواند به تنهایی همه کارهای کسب و کارتان را به عهده بگیرد؛ اما اگر می خواهید یک قدم طلایی بردارید، یک صفحه کاری هم در رسانه های محبوبی مثل اینستاگرام، توییتر و … بسازید. بعد در قالب محتواهای باکیفیت و خلاقانه، برای سایت تان و محصولات تان تبلیغ کنید. با این کار خواهید دید که ترافیک سایت تان به مرور زمان بیشتر و بیشتر می شود.

5 مرحله برای ساخت یک سایت وردپرسی فروشگاهی در سال 2022

اگر این راهنما را تا اینجا مطالعه کرده باشید، حالا نقشه راه راه اندازی فروشگاه آنلاین را می دانید. اما همانطور که مرحله هفتم که یکی از مهم ترین ایستگاه های این مسیر است، ساخت یک سایت فروشگاهی است. حالا در این قسمت می خواهیم با هم ببینیم که برای بالا اوردن این سایت وردپرسی فروشگاهی باید چه کنیم.

برای ساخت یک سایت فروشگاهی در کل به 3 چیز نیاز دارید:

  • یک نام جذاب برای دامنه سایت
  • هاست
  • قالب و افزونه های فروشگاهی

قدم اول: انتخاب دامنه، هاست و سرور

دامنه سایت، همان URLای است که کاربران را به سایت تان هدایت می کند؛ مثل “Zhaket.com”. اگر در مورد انتخاب و ثبت دامنه اطلاعاتی ندارید، می توانید از راهنمای انتخاب دامنه ژاکت استفاده کنید.

هاست هم جایی است سایت شما میزبانی می شود تا به کاربران شبکه جهانی وب نشان داده شود. برای این که بتوانید بهترین هاست را برای سایت وردپرسی خود پیدا کنید هم می توانید مقاله انتخاب بهترین هاست را در ژاکت مطالعه کنید.

گواهی SSL دامنه را فراموش نکنید

بعد از این که دامنه خود را ثبت کردید و هاست آن را تهیه کردید، باید گواهی SSLرا برای دامنه تهیه کنید گواهی SSL همان استانداری است که باعث می شود پروتکل HTTPS به ابتدای دامنه سایت تان اضافه شود. HTTPS برای سایت های فروشگاهی لازم است چون بدون آن نمی توانید برای فروشگاه خود “ای نماد” دریافت کنید. از طرفی اکثر کاربران این را می دانند که وارد کردن اطلاعات بانکی و پدرداخت پول در صفحاتی که HTTPS ندارند، ناامن است.

گرفتن گواهی SSL خیلی راحت است. می توانید به راحتی افزونه Really Simple SSL Pro را از مخزن افزونه های خود وردپرس نصب و فعال کنید. سپس گزینه فعالسازی گواهی SSL را در آن روشن کنید. با این کار دامنه سایت تان به HTTPS تغییر پیدا خواهد کرد. ضمناً می توانید نسخه پرو این افزونه گواهینامه امنیتی SSL را هم از ژاکت تهیه کنید.

قدم دوم: انتخاب پلتفرم اصلی سایت

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما خیلی از کسب و کارهای نوپا، سیستم های مناسبی را برای فروشگاه خود انتخاب نمی کنند. به خاطر همین هم خیلی زود به مشکل می خورند. اما خوشبختانه شما اینجا هستید تا این اشتباه را مرتکب نشوید.

اکثر وب سایت ها در همه جای دنیا از نوع وردپرسی هستند. در ایران هم که این CMS(سیستم مدیریت محتوا) در سکوی اول قرار دارد. بنابراین از آنجایی که در یکی دو سال اخیر تعداد فروشگاه های آنلاین بیشتر شد و همینطور فروشگاه هایی هم که از قبل بودند، با ترافیک و درخواست های بیشتری رو به رو شدند، وردپرس ناخواسته با یک امتحان سخت رو به رو شد.

در این مدت زمان سایت های وردپرسی باید می توانستند از پس ترافیک و فروش بالا بر بیایند. به علاوه چون خیلی از سایت ها تصمیم گرفتند حرفه ای شوند تا از رقبای خود که حالا بیشتر هم شده بودند عقب نمانند، وردپرس باید نیازهای سایت های حرفه ای تر را هم تأمین می کرد.

خب نتیجه چه شد؟ وردپرس از این آزمون سربلند بیرون آمد. به همین خاطر هم پتانسیل این سیستم مدیریت محتوا بیش از پیش برای همه روشن شد. پس جای شکی نیست که با توجه به این تجربه موفقیت آمیز، بیشتر سایت ها در سال 2022 هم بر پایه وردپرس ساخته می شوند.

ست کردن وردپرس

خب اگر شما هم تصمیم گرفته اید که از وردپرس برای سایت تان استفاده کنید، در این قسمت بعضی از کارهای اولیه برای ست کردن این سیستم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین را با هم می بینیم.

وقتی وارد آدرس domainname/wp-adminمی شوید و نام کاربری و پسوردی که از قبل دارید را وارد می کنید، وارد پیشخوان وردپرس می شوید (به جای domainnameدر این آدرس، دامنه کامل سایت تان را وارد کنید). پیشخوان وردپرس صفحه ای شبیه به تصویر زیر است. البته طبیعتاً بسته به این که چه افزونه هایی روی وردپرس خود دارید، ظاهر آن متفاوت خواهد بود.

حالا اولین کاری که انجام دهید این است که به مسیر “تنظیمات> عمومی” بروید. اینجا تنظیمات کلی سایت تان را می بینید. اما مهم ترین کار این است که در دو کادر اول، نام سایت و توضیحات آن را تغییر دهید. یادتان باشد که هر تغییری که در این صفحه می دهید، حتماً در آخر گزینه “ذخیره تغییرات” که پایین صفحه است را انتخاب کنید.

اگر از افزونه ای که بالاتر اشاره کردیم استفاده کرده باشید، آدرس های سایت که در کادرهای پایین تر می بینید، با https خواهند بود.

قدم سوم: ترکیب طلایی وردپرس+ووکامرس

چون حرف از یک سایت فروشگاهی است، نیاز به یک سیستم (یا در اینجا یک افزونه) داریم که بتواند این فروشگاه آنلاین را سر و سامان دهد. بهترین سیستم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در وردپرس، بدون شک “ووکامرس” است. ووکامرس یک افزونه است که فقط باید آن را روی وردپرس تان نصب کنید. سپس با انتخاب یک سری تنظیمات، این سیستم کارش را شروع می کند.

اما صبر کنید! می توانید به جای این که فقط افزونه ووکامرس را نصب کنید، همین حالا قالب (یا همان Theme) سایت را نصب کنید. قالب سایت های وردپرسی، کمک می کنند که سایت تان سریع تر شکل بگیرند. وقتی یک قالب را نصب می کنید، هم ظاهر سایت عوض می شود و هم بنا به کاربرد قالب، یک سری افزونه به سایت اضافه می شوند.

تقریباً همه قالب های فروشگاهی ووکامرس را دارند. پس می توانید به جای نصب ووکامرس، قالب خود را انتخاب و نصب کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید.

انتخاب قالب برای سایت فروشگاهی

چون سایت تان از نوع فروشگاهی است، باید بین قالب های فروشگاهی (یا قالب های چندمنظوره) بگردید. این قالب ها را بر اساس بودجه خود مرور کنید، وارد صفحه شان شوید تا مشخصات شان را چک کنید و پیش نمایش آنها را هم حتماً ببینید.

اگر می خواهید از استاندارد و اورجینال بودن قالب سایت تان مطمئن باشید، می توانید به سراغ قالب های فروشگاهی یا قالب های چندمنظوره ژاکت بروید.

برای نصب قالب تان کافیست به مسیر “نمایش> پوسته” بروید. بعد روی گزینه “افزودن” بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید. در صفحه بعد هم گزینه “بارگزاری پوسته” را که همانجا می بینید، انتخاب کنید. حالا فایل zip قالب جدیدتان را بارگزاری کنید.

بعد از نصب باید قالب را فعال کنید. حال از همان مسیر “نمایش> پوسته”، قالب را که معمولاً همان اولین گزینه است پیدا کنید و گزینه “سفارشی سازی” روی آن را انتخاب کنید.

در این صفحه می توانید کلیاتی مثل لوگوی سایت، رنگ های کلی سایت، هدر و … را تنظیم کنید.

ست کردن ووکامرس

خب حالا که به واسطه نصب و فعالسازی یک تم فروشگاهی، ووکامرس را هم روی وردپرس تان دارید، بیایید مراحل ست کردن این افزونه را ببینیم.

1.وقتی این افزونه را فعال می کنید، مراحل پیکربندی آن نمایش داده می شود. در صفحه اول باید آدرس، کشور و شهر فروشگاه تان را انتخاب کنید. بعد روی “ادامه” کلیک کنید.

2.در صفحه بعد حوزه فعالیت فروشگاه تان را انتخاب کنید.

3.حالا انتخاب کنید که محصول تان از چه نوعی هستند. مثلاً محصولات یک فروشگاه پوشاک، فیزیکی است. اما محصولات یک فروشگاه فروش کتاب های دیجیتالی، دانلودی است.

4.باید به ووکامرس بگویید که می خواهید حدوداً چند محصول را ارائه دهید و این که آیا همین حالا در پلتفرم دیگری هم فعالیت دارید یا نه. همه این اطلاعات برای این است که ووکامرس بهتر بتواند در مدیریت فروشگاه تان کمک کند؛ پس لازم ینست که در پر کردن این فرم ها وسواس داشته باشید.

5.اگر مایلید افزونه های رایگان بیشتری (که با انتخاب فلش کوچک رو به پایین لیست آنها را می بینید) به سایت تان اضافه شوند، گزینه این صفحه را تیک بزنید.

6.می توانید یک قالب را برای بخش فروشگاهی سایت تان و نمایش محصولات انتخاب کنید. اگر می خواهید در فروشگاه هم از همان ظاهر پوسته نصبی تان استفاده شود، گزینه “با پوسته فعال من ادامه بده” را انتخاب کنید.

تبریک می گوییم! ووکامرس شما راه اندازی شده و همه چیز برای یک شروع قدرتمند آماده است. البته یادتان باشد که همیشه می توانید از دو مسیر تنظیمات بیشتری را برای ووکامرس انتخبا کنید یا تنظیمات قبلی را تغییر دهید:

1. ووکامرس> خانه

2. ووکامرس> پیکربندی

مثلاً برای تغییر واحد پول فروشگاه تان به تومان، باید به مسیر “ووکامرس> پیکربندی” بروید.

قدم چهارم: اضافه کردن محصولات

خب مهم ترین قدم برای استقبال واقعی از مشتریان، اضافه کردن محصولات به فروشگاه است. برای دسترسی به محصولات تان باید گزینه “محصولات” در منوی اصلی وردپرس را انتخاب کنید.

برای مشاهده محصولات به مسیر “محصولات> مشاهده” همه بروید. اما برای اضافه کردن محصول جدید به مسیر “ووکامرس> افزودن جدید” بروید. با این کار صفحه ساخت محصول را می بینید:

نام محصول را در کادر عنوان و توضیحات آن را در فضای سفید اصلی بنویسید. بعد کمی تا پایین تر اسکرول کنید تا به بخش “تصویر محصول” برسید. اینجا می توانید روی گزینه “گزینش نگاره محصول” کلیک کنید تا تصویر اصلی محصول تان را از کتابخانه وردپرس انتخاب کنید.

همینطور می توانید در قسمت گالری محصول، چندین عکس دیگر را هم اضافه کنید. مثلاً اگر می خواهید یک بلوز را از زوایای مختلف نشان دهید یا رنگ های متنوع آن را نشان دهید، می توانید این تصاویر را در همین بخش گالری آپلود کنید.

حالا باید مشخصات محصول تان را انتخاب کنید؛ مثل قیمت، تخفیف، نوع (مجازی یا غیر مجازی)، نوع حما و نقل و … . همه این تنظیمات را در تب های مختلف سمت راست همین صفحه دارید.

حالا اگر “انتشار” را که بالا و سمت جپ صفحه است انتخاب کنید، محصول تان روی سایت و در صفحه محصولات آپلود می شود. می توانید روی گزینه “نمایش محصول” که بالا و سمت راست صفحه است کلیک کنید تا صفحه آن را ببینید.

لازم است اشاره کنیم که محصولات در یکی از تب های فهرست اصلی که معمولاً “فروشگاه” نامیده می شود نمایش داده می شوند.

قدم پنجم: گسترش دادن فروشگاه با افزونه های کاربردی

اگر قدم های قبلی را برداشته باشید، همه ابزار پایه ای لازم را برای فروشگاه آنلاین تان دارید. پس همین حالا می توانید کارتان را شروع کنید، محصولات تان را بفروشید و مراحلی که بالاتر برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در سال 2022 مرور کردیم را پیاده کنید.

اما قالب هایی که روی سایت نصب می کنید، فقط افزونه های ضروری سایت را دارند. این در حالی است که بعضی از افزونه ها، می توانند قابلیت های بیشتری را به سایت تان اضافه کنند. بنابراین می توانید کم کم افزونه های کاربردی دیگری را هم به وردپرس تان اضافه کنید تا همه چیز حرفه ای تر شود.

مثلاً فرم های سایت تان را می توانید حتی به کمک المنتور بسازید؛ اما افزونه های فرم سازی هم هستند که با آنها می توانید فرم های با ظاهر متفاوت و کاملاً سفارسی سازی شده را طراحی کنید. همینطور این افزونه ها یک پنل برای مدیریت فرم ها هم در اختیارتان می گذارند.

یا افزونه پشتیبانی سایت از آن پلاگین هایی است که به پشتیبانی حرفه ای تر از مشتریان کمک می کند.

جمع بندی

در این راهنما سعی کردیم چک لیست کاملی از مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین را متناسب با فضای دیجیتال سال 2022 با شما مرور کنیم. اما یادتان باشد که اول و آخر این خلاقیت و تلاش شماست که نتیجه نهایی کار را معلوم می کند. پس یک ایده جذاب را پیدا کنید که هم می تواند پول ساز باشد و هم از انجام آن لذت می برید. بعد استارت کار را بزنید. اگر به اندازه کافی در کارتان دقت و پشتکار داشته باشید، در آینده ای نزدیک یک فروشگاه آنلاین و یک منبع درآمد جدی خواهید داشت.
شما همچنین اگر تخصص کافی برای طراحی سایت ندارید می توانید پروژه طراحی سایت فروشگاهی خود را در ژاکت سرویس برونسپاری کنید.

نویسنده مطلب: ژاکت سرویس | پلتفرمی برای استخدام فریلنسرهای ماهر

منبع مطلب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.