ایجاد سایت مپ دستی و خودکار در 2 دقیقه- سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت چیست؟ ایجاد نقشه سایت یا Sitemap
نقشه سایت چیست؟ ایجاد نقشه سایت یا Sitemap

سلام دوستان عزیز

تصور کنید یک شرکت طراح سایت برای شما سایتی رو طراحی کرده و چند تا صفحه هم برای معرفی محصولات یا خدمات خودتون دارید. حالا گوگل برای اینکه صفحات شما رو خزش کنه اول باید بیاد صفحه ی اصلی شما رو مورد بررسی قرار بده و سپس از طریق لینک های صفحه ی اول شما به صفحات داخلی شما دسترسی پیدا کنه.

حالا فرض کنید لینک یک یا چند تا از صفحاتتون رو در صفحه ی اصلی قرار ندادین، گوگل از کجا باید بفهمه که شما چنین صفحاتی رو دارین که بتونه اونا رو شناسایی کنه؟

اینجاست که دقیقا به سایت مپ نیاز خواهیم داشت.

حالا بریم سر اصل مطلب

نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت یک فایل متنی هست که صفحات وب سایتتون رو با فرمت XML در اون ذخیره می کنید و موتورهای جستجو مانند Google به راحتی میتونن محتوای مسیر های تعیین شده رو کشف و ایندکس کننن.

نقشه سایت به موتور های جست و جو کمک می کنه راحت تر عملیات خزش (crawl) رو در سایت ها انجام بده و از نظر گوگل این کار با ارزش تلقی میشه.

در نظر داشته باشید زمانی که به یک نقشه جغرافیایی از بالا نگاه می کنیم، اشراف کامل بر کل منطقه مورد نظر داریم، نقشه سایت هم برای موتور های جست و جو دقیقا به همین شکل هست.

چگونه نقشه سایت ایجاد کنیم؟

برای ایجاد نقشه سایت 2 روش دستی و استفاده از ماژول های آماده وجود داره

مراحل ایجاد sitemap دستی :

1. در روش دستی ابتدا باید یک فایل به نام sitemap.xml ایجاد کنید. اگر سایت مپ تون رو در گوگل سرچ کنسول ثبت می کنید، می تونید هر نام دلخواه دیگه ای رو تعیین کنید.

2. سپس باید به موتور جستجو بفهمونیم که نحوه کد گذاری سایت مپ به چه صورت هست، برای این کار 2 خط زیر رو به اول فایل اضافه کنید:

1<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
1<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″></urlset>

3. حالا باید تمام آدرس ها یا URL های دلخواه برای ایندکس شدن رو بین تگ urlset ایجاد شده در بالا اضافه کنیم. در زیر مثالی از ثبت URL رو می تونید مشاهده کنید (در ادامه بیشتر توضیح می دم):

در مثال زیر مثلا برای آدرس partakteam.ir دو صفحه در سایت مپ ثبت می کنیم :

1<url>
1<loc>https://www.partakteam.ir</loc>
1<lastmod>2021–06–17</lastmod>
1<changefreq>daily</changefreq>
1<priority>1</priority>
1</url>
1<url>
1  <loc>https://www.partakteam.ir/website-design/isfahan</loc>
1  <lastmod>2021-06-017T08:00:00+04:30</lastmod>
1  <changefreq>always</changefreq>
1  <priority>0.9</priority>
1</url>

– در تگ loc آدرس صفحه های اصلی رو قرار می دیم (لازم نیست تمام صفحات سایت رو در این فایل معرفی کنیم، فقط باید صفحاتی معرفی شود که صفحات اصلی هستن، صفحات داخلی پس از ورود ربات های گوگل به این صفحات، توسط ربات ها کشف و خزش خواهد شد).

– تگ lastmod زمان آخرین بروزرسانی صفحه رو مشخص می کنه.

– تگ changefreq بازه ی تغییرات احتمالی صفحه رو مشخص می کنه که بازه های روزانه، هفتگی، سالانه و … رو میشه یکی از این موارد رو لحاظ کرد (hourly, daily, weekly, monthly, yearly).

– تگ priority : لازمه بدونید اختصاص حداکثر اولویت به تمامی صفحات در سایت مپ به شما کمکی نمی کنه و چون این مقادیر نسبی هستند فقط برای ایجاد تمایز بین صفحات وب سایت استفاده میشن و اصلا دلیل نمیشه صفحه ای که اولویت او پایین هست توسط گوگل یا موتور های جستجو بی اهمیت طلقی بشه و این اولویت بندی فقط برای ایجاد تمایز و اولویت بین صفحات سایت هست و برای خودتون این کار رو انجام می دین.

همچنین تگ loc اجباری هست و تگ های lastmod و changefreq و priority کاملا اختیاری می باشند.

پس از آماده سازی فایل Sitemap.xml نوبت به افزودن این فایل به سایتتون هست، این فایل رو باید در ریشه root سایتتون قرار بدین، به طوری که مثلا از طریق آدرس https://partakteam.ir/sitemap.xml در دسترس باشه.

همچنین اگر شما از google search console استفاده می کنید، می تونید به صورت مستقیم از بخش sitemaps در گوگل سرچ کنسول، آدرس سایت مپ خودتون رو ثبت کنید، در این صورت مهم نیست نام سایت مپ و مسیر اون کجا باشه.

ایجاد سایت مپ در WordPress :

برای ایجاد sitemap در wordpress می تونید از دو ماژول به نام های Google Xml Sitemaps و yoast استفاده کنید (توجه: فقط یکی از ماژول ها رو به دلخواه بر اساس کارایی نصب کنید، ماژول yoast بیشتر توصیه می شه).

در این ماژول ها تنظیماتی وجود داره که در نهایت سایت مپ شما رو ایجاد می کنه.

در انتها اگر از اسامی استاندارد برای سایت مپ استفاده شده باشه و در مسیر استاندارد تعریف شده باشه، میشه سایت مپ سایت خودتون و یا سایت های دیگه رو به این صورت (partakteam.ir/sitemap.xml) و یا اگه از yoast استفاده می کنید به این صورت (partakteam.ir/sitemap_index.xml) مشاهده کرد.

دوستان حتما به این نکته توجه داشته باشید که در تعریف و دسته بندی صفحات سایتتون بهترین راه اینه که ساختار یافته و درختی عمل کنید، مثلا اگر شما یک شرکت طراح سایت هستید، برای طراحی سایت اصفهان، تهران، مشهد و … باید به این صورت عمل کنید:

webdesign/isfahan

webdesign/tehran

webdesign/mashhad

این باعث میشه گوگل ساختار صفحات سایت شما رو بهتر درک کنه و در نتیجه امتیاز خوبی رو برای سایت شما لحاظ کنه.

نویسنده مطلب: partak

منبع مطلب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.