آیا ووکامرس (وردپرس) مناسب طراحی فروشگاه اینترنتی است؟!

برای طراحی فروشگاه اینترنتی روش های مختلف و زیادی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند . قدم گذاشتن در راه ساخت فروشگاه اینترنتی چالش های مختلفی به همراه دارد ، از انتخاب فروشگاه ساز مناسب گرفته تا نحوه مدیریت فروشگاه ، تبلیغات ، روش های جذب مشتری و صدها نکته دیگر که باید به درستی بررسی و انجام بشود. در این مقاله توضیحاتی درخصوص طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس ( وردپرس ) را بررسی خواهیم کرد .

WooCommerce چیست؟ ووکامرس چه مزایا و معایبی دارد؟ شاید اسم وردپرس را تا الان شنیده باشید . وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای است که دراصل برای کارهای وبلاگی و شرکتی طراحی شده است . با گسترس وردپرس ، افزونه های زیادی برای ان نوشته و طراحی شد که یکی از این افزونه ها ووکامرس میباشد . ووکامرس درواقع یک افزونه فروشگاه ساز برای وردپرس است . اگر راه اندازی فروشگاه اینترنتی را داشته باشید یکی از گزینه های شما ووکامرس میباشد . ووکامرس در واقع یک افزونه از سیستم مدیریت محتوای (CMS) وردپرس (wordpress) میباشد که امکان خرید و فروش محصولات را در این سیستم فراهم می آورد.

در دنیای اینترنتی امروزه فروشگاه های اینترنتی بسیاری در دنیا به وجود آمده است و هرروزه به تعداد این فروشگاه ها نیز افزوده میشود . از طریق فروشگاه اینترنتی میتوان هرنوع محصول یا حتی خدمات را معرفی و در سطح جهانی عرضه کرد ، با ساخت فروشگاه اینترنتی میتوانید بسیاری از محصولات مختلف را بفروش برسانید. با استفاده فروشگاه های اینترنتی میتوانید محصولات الکترونیکی مانند گوشی موبایل و لپتاپ گرفته تا محصولات سوپرمارکت و هایپر مارکت و حتی محصولات و خدمات مجازی مثل فایل ، دوره های اموزشی ، هاست و دامنه و … بفروش برسانید . فروشگاه های زیادی وجود دارند که در حال حاضر به فروش مرغ و گوشت و میوه هم در یک سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی نیز میپردازند . با فراهم شدن امکان پرداخت آنلاین اینترنتی هم به سادگی مشتریان قابلیت پرداخت صورت حساب خود را خواهند داشت . برای طراحی فروشگاه اینترنتی میتوانید وب سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی طراحی کنید .

ووکامرس چیست ؟

ووکامرس (woocommerce) یک افزونه فروشگاه ساز برای وردپرس میباشد . با نصب این افزونه شما میتوانید یک فروشگاه بسازید و محصولات خود را به‌‌صورت آنلاین به‌‌فروش برسانید. افزونه ووکامرس در چند سال اخیر بسیار مطرح شده است و کاربران زیادی با ان اشنایی دارند . ووکامرس دارای قالب‌های متعددی میباشد و افزونه‌های زیادی نیز برای آن کدنویسی شده است.

آیا ووکامرس برای کار من مناسب است؟

?طراحیفروشگاهووکامرس

شما با طراحی فروشگاه اینترنتی می‌توانید مشتریانی در شهر خود یا سراسر کشور و یا حتی مشتریان خارج از کشور نیز ارتباط برقرار کنید و محصولات و خدمات خود را معرفی و عرضه نمایید . با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و نصب افزونه ووکامرس می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی بسازید و در از طریق آن محصولات و خدمات خود را به‌‌فروش برسانید . با ساخت فروشگاه آنلاین میتوانیدکسب‌وکار خود را رونق دهید و مشتریان جدیدی پیدا کنید.

در این مطلب خلاصه‌ای از ووکامرس را مطرح میکنیم، سپس به سراغ بررسی معیارهای یک فروشگاه‌ساز میپردازیم، و در نهایت مسیر مناسب جهت طراحی فروشگاه اینترنتی را بررسی میکنیم .

مزایا و معایب ووکامرس چیست ؟

ابتدا مزایای ووکامرس را بیان میکنیم و سپس به بررسی دقیقتر و معایبی که این سیستم دارد نیز میپردازیم .

مزایای ووکامرس برای طراحی فروشگاهی اینترنتی :

  • این افزونه رایگان است
    ووکامرش در واقع یک افزونه فروشگاه ساز است که روی وردپرس نصب میشود . این افزونه خارجی هست و به صورت ترجمه شده برای ایرانیان نیز عرضه شده است . شما به صورت رایگان میتوانید وب سایت فروشگاهی خود را طراحی کنید . نکته ای که اینجا مطرح است و باید دقت داشته باشید این است که خیلی از امکانات جانبی و پیشرفته ووکامرس باید خریداری بشود . برای مثال برای امکان پرداخت آنلاین ، برای امکان ایجاد فرم دلخواه ، برای شخصی سازی های خاص ، برای فعال سازی بخش پیامک و صدها امکان دیگر باید به دنبال افزونه های جانبی باشید که اغلب این افزونه ها باید خریداری بشود . همچنین برای راه اندازی فروشگاه ووکارمس نیاز به تهیه هاست دارید تا بتوانید این سیستم را نصب کنید.
  • تنوع قالب
    ووردپرس به دلیل رایگان بودن دارای قالب های متنوعی است ، ووکامرس هم به همین صورت دارای قالب های متنوع و رایگان زیادی میباشد که میتوانید به سلیقه خود انها را انتخاب کنید . البته نکته های زیادی وجود دارد که انها را در بخش معایب بیان میکنیم
  • نصب آسان
    نصب وردپرس و ووکامرس بسیار راحت و آسان میباشد . حتی کسی که اصلا دانش برنامه نویسی هم نداشته باشد با مشاهده چند فیلم اموزشی و مطالعه چند مقاله میتواند به راحتی فروشگاه ووکامرس را راه اندازی نماید . شما تنها با آشنایی اولیه وردپرس به راحتی می‌توانید ووکامرس را نیز نصب کنید . جهت تنظیمات بهتر و کارایی بیشتر باید آشنایی بیشتری در زمینه این افزونه به دست بیاورید که به مقالات رایگان زیادی در این خصوص وجود دارد .
  • بروزرسانی منظم
    دقیقا همانند وردپرس که دائم در حال بروزرسانی و رفع ایراد است ، افزونه ووکارمس نیز بروزرسانی های زیادی برای رفع ایرادات مختلف ارائه می دهد.
  • وجود افزونه های متعدد
    افزونه های زیادی در کنار ووکامرس عرضه شده اند که قابلیت ها و امکانات بیشتری را به ان اضافه میکند . همچنین به دلیل بومی نبودن این افزونه ، افزونه های زیادی برای بومی سازی این فروشگاه ساز نیاز خواهید داشت . برخی از این افزونه ها به صورت رایگان دردسترس هستند و برخی دیگر باید خریداری بشود .

تا اینجا مزایای ووکامرس جهت طراحی فروشگاه اینترنتی را بررسی کردیم . بهتر است نگاهی به معایب این فروشگاه ساز نیز داشته باشید که تصمیم بهتری برای طراحی فروشگاه خود داشته باشید .

معایب ووکامرس جهت طراحی فروشگاه اینترنتی

?معایبووکامرسبرایطراحیفروشگاهیاینترنتی
  • رایگان بودن و اپن سورس بودن افزونه
    وردپرس سیستم اپن سورس میباشد . یعنی تمام مردم دنیا میتوانند سورس ان را مشاهده کنند . همچنین شما نیازمند نصب افزونه های زیادی هستید . مساله ای که پیش می آید خیلی از این افزونه ها ممکن است دارای باگ های امنیتی یا کدنویسی باشند ، این باگ ها میتواند مشکلات امنیتی و همچنین مشکلات کیفیت و افت سرعت برای شما داشته باشد . خیلی از فروشگاه ها به دلیل نصب افزونه های نامناسب دچار نفوذ ( هک ) میشوند و مشکلات متعددی برایشان پیش خواهد امد
  • وجود قالب های زیاد
    طراحی وب سایت و همچنین طراحی فروشگاه اینترنتی باید به صورت بهینه و اصولی انجام بشود . موارد زیادی در طراحی قالب مناسب دخیل هستند از جمله بحث طراحی و کدنویسی اصولی ، طراحی شدن قالب موبایلی ( ریسپانسیو ) ، سبک بودن و سریع لود شدن قالب . متاسفانه قالب های رایگان معمولا هیچ کدام از این اصول در انها رعایت نشده و به شدن سنگین و پرحجم هستند . این موضوع باعث کندی سرعت و دیرلود شدن سایت میشود که تاثیر منفی در سئو ( بهینه بودن سایت برای موتورهای جستجوگر) و همچنین کاربری ضعیف برای مشتریان خواهد بود
  • عدم وجود پشتیبان مشخص
    درست است که وردپرس و ووکامرس دارای توسعه دهندگان و متخصصان زیادی است اما همین تعداد زیاد باعث ایجاد سردرگمی نیز خواهد شد. قطعا در سایت و فروشگاه ممکن است مشکلات متعددی پیش بیاید ، خیلی مواقع ممکن است به دلیلی سایت شما کلا غیرفعال بشود که باید سریع به آن رسیدگی انجام بشود ، سوال این است که درصورت مواجه شدن با این مشکل باید به چه شخصی مراجعه کنید . اول اینکه باید مطمئن باشید فرد مورد نظر تخصص در این زمینه داشته باشد و همچنین شما باید به کاربر اعتماد کنید و اطلاعات مدیریت خودتان را دراختیار این افراد قرار بدهید . در اینصورت انها به کلیه محصولات و کاربران شما نیز دسترسی خواهند داشت . همچنین هرشخصی ممکن است قیمت های متفاوت و بعضا سرسام آوری برای برطرف کردن مشکلات شما بیان می کنند.
  • محدودیت عملکرد و توسعه
    درست است که ووکامرس یک فروشگاه ساز اماده است و خیلی راحت میتوانید طراحی فروشگاه اینترنتی خود را با استفاده از ان انجام دهید ، ولی توجه کنید که در بحث تغییرات و شخصی سازی ها دست شما بسیار بسته و محدود خواهد بود . شاید شما در حین کار نیازمند تغییرات و شخصی سازی هایی بشوید ، یا ممکن است ایده خاصی به ذهنتان برسد که بخواهید ان را پیاده سازی کنید ، در اینصورت مشکلاتی وجود خواهد داشت و ممکن است نتوانید به تمام کارهای دلخواه خود دست پیدا کنید. توجه داشته باشید که ووکامرش دارای محدودیت‌ها و نواقص زیادی است . شما با استفاده از فروشگاه ساز اماده مجبور به استفاده آن در چارچوب خاصی خواهید بود .
  • سئو و بهینه سازی
    سئو به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مثل گوگل . سئو یکی از بزرگترین چالش ها برای فروشگاه های ساخته شده با ووکامرس میباشد . ووکامرس به طور کلی از سئوی ضعیفی برخوردار نبوده ولی انچنان هم بهینه و مناسب نیست .
  • کندی و سرعت کم
    یکی از مهمترین نقاط ضعف هر وب سایت بخصوص در زمینه طراحی فروشگاه اینترنتی بحث سرعت میباشد . واقعیت ان است که کاربران اینترنت با مشاهده کندی سرعت ، به سرعت سایت فروشگاهی شما را ترک خواهند نمود . وردپرس به خودی خود سنگین است و همچنین با نصب این افزونه نیز بسیار سنگیتر خواهد شد . این کندی سرعت بخصوص با چند ماه استفاده از فروشگاه و وارد شدن اطلاعات بیشتر ، خودش را بیشتر نشان میدهد . تعداد محصولات فروشگاه و همچنین کاربران یک فروشگاه دائم در حال افزایش هستند و متاسفانه این افزایش اطلاعات سایت شما را دچار کندی بسیار زیادی خواهد کرد ، علت این موضوع عدم یک پارچگی سیستم فروشگاه از ووکامرس است و همچنین زمانی که افزونه های مختلف دیگری را در کنار ووکارمرس نصب میکنید ، هر افزونه برای خودش فایل های زیادی را فراخوانی میکنند و همچنین اطلاعات زیادی را نیز در دیتابیس ذخیره میکند و همین موضوع باعث میشود که فروشگاه به سرعت کند شود و کارایی بهینه خود را از دست بدهد .
  • آپدیت های مکرر
    شاید فکر کنید که اپدیت های زیاد خیلی خوب هست ولی شاید همیشه اینطور نباشد . آپدیت های زیاد گاهی واقعا خسته کننده می شوند . حتی بعضی از این آپدیت ها ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی نیز میشود که در این زمان ها چاره ای جز صبر کردن نخواهید داشت تا آپدیت جدید ارائه شود و این مشکلات برطرف بشود .
  • عدم وجود اپلیکیشن مناسب برای ووکامرس
    با وجود بیش از 40 میلیون کاربران موبایلی با داشتن تلفن همراه ، طراحی اپلیکیشن فروشگاهی نیز بسیار محبوب و جزئی از بخش توسعه یک فروشگاه اینترنتی میباشد . متاسفانه در حال حاضر ووکامرس دارای اپلیکیشن حرفه ای و قوی نمیباشد ، همچنین به دلیل محدویت های زیادی ، امکان طراحی اپلیکیشن حرفه ای و مطابق با نظر کاربر برای این افزونه وجود نخواهد داشت !

طراحی فروشگاه اینترنتی

به طور کلی استفاده از فروشگاه ووکامرس برای طراحی فروشگاه ایترنتی حرفه ای و قوی توصیه نمیشود . این افزونه برای فروشگاه های معمولی که نیازی به تغییرات و شخصی سازی های زیاد نداشته باشد قابل استفاهد است ولی برای کسب و کارهای حرفه ای و طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای به هیچ عنوان توصیه نمی شود ، واقعیت این است که ووکامرس کشش ساخت یک فروشگاه بزرگ را نخواهد داشت. همچنین اگر شما قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی با قابلیت توسعه پذیری ، شخصی سازی و همچنین امکاناتی خاص و منحصر به فرد را دارید ، باید ووکامرس را نادیده بگیرید.

همانطور که امروزه شاهد ان هستیم ، هیچ کدام از فروشگاه های بزرگ و شناخته شده از فروشگاه ووکامرس استفاده نمیکنند . قطعا هرفروشگاهی و هرسایت یا اپلیکیشن فروشگاهی در گذر زمان نیازمند اضافه شدن امکانات و شخصی سازی هایی خواهد بود . این تغییرات ممکن است در وب سایت یا اپلیکیشن اندروید یا ios مورد نیاز شما باشد ، در اینصورت ووکامرس حرفی برای گفتن ندارد و شما ناچارید در یک چهارچوب بسته به کار فروشگاه ادامه بدهید .

در بسیاری از موارد شما نیازند طراحی افزونه هایی جهت برطرف کردن نیاز خود هستید و ناچارا باید آن افزونه ها را خریداری کنید . در این حالت نیز همواره به پشتیبانی سازنده افزونه نیازمند خواهید بود و همچنان مجبور هستید در چهارچوب یک افزونه کار خود را پیش ببرید و امکان اعمال نظر و شخصی سازی برای شما وجود ندارد . همچنین موارد زیادی وجود داشته که با بروزرسانی های ووکامرس یا وردپرس ، افزونه مورد نظر نیز از کار افتاده و شما ناچارید تا زمان اپدیت شدن افزونه صبر کنید ، حتی ممکن است سازنده اقدام به آپدیت افزونه نیز نکند که درواقع شما ان قابلیت را به صورت کلی باید حذف کنید !

?طراحیاپلیکیشنفروشگاهیاختصاصی

نویسنده مطلب: شیناوب

منبع مطلب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.