۵ اشتباه رایج در مدیریت یک سایت وردپرسی

معمولا زمان شروع یک کار جدید که در اون مبتدی هستیم، ممکنه دقت و تیزبینی کافی رو نداشته باشیم، این مسئله منجر به مشکلات ریز و درشت میشه. مدیریت یک سایت وردپرسی هم ممکنه برای خیلی از کارآموزان حوزه طراحی وب‌سایت، یک چالش جدید باشه که نیاز به یادگیری و اصلاح مستمر داره، با این حال، اشتباهات انکارناپذیرند و به مرور زمان تاثیر مخرب آن‌ها روی سایت وردپرسی نمایان خواهد شد. در این مقاله به 5 اشتباه رایج در مدیریت یک سایت وردپرسی می‌پردازیم که ممکنه برای شما هم پیش اومده باشه.

1. عدم بک آپ گیری منظم از وب سایت وردپرسی

بک آپ بگیر مگه بک آپ چشه؟ :)
بک آپ بگیر مگه بک آپ چشه؟ 🙂

بک آپ گیری به معنی تهیه یک نسخه پشتیبان از تمام اطلاعات وب سایته و برای تمام وب سایت‌ها یک امر اساسی و ضروریه که باید در زمان مشخص انجام بشه. شما با کم اهمیت جلوه دادن این مسئله، ممکنه تا از دست دادن وب سایت کاری خود هم پیش روید.

شما می‌تونید در تقویم کاری خود یک تاریخ مشخص را برای بک آپ گیری از وب سایت وردپرسی خود تعیین کنید و با استفاده از گزینه بک آپ که در پنل مدیریتی هاست وجود داره، از تمام اطلاعات وب سایت خود، بک آپ تهیه کنید و روی سیستم خود یا یک هارد مطمئن نگهداری کنید.

2. عدم بروزرسانی نسخه وردپرس و افزونه‌های وب سایت وردپرسی

سیستم تولید محتوای وردپرس همواره در حال تغییره. بروزرسانی نسخه وردپرس دو مزیت حائز اهمیت داره. مزیت اول اضافه شدن امکانات بیشتر به این سیستم تولید محتوای محبوب است. شما با بروز رسانی وردپرس می‌تونید از این امکانات برای بهبود تجربه کاربری و رابط کاربری وب سایتتون استفاده کنید.

مزیت دوم، رفع باگ‌ها و مشکلاتیست که ممکنه در توسعه هر نرم‌افزاری بوجود بیاد و با بروزرسانی هر نسخه رفع خواهد شد. این باگ‌ها و مشکلات مربوط به بخش های مختلف مثل امنیت و تجربه کاربری، رابط کاربری و… می‌باشند. شما با عدم بروزرسانی وردپرس یک حفره امنیتی برای نفوذ به وب سایت خود ایجاد می‌کنین که باعث آسیب پذیری وب سایت می‌شه و راه نفوذ را برای سودجویان و هکر‌ها آسان می‌کنه.

این مسئله در مورد افزونه های وب سایت و قالب وب سایت شما هم صدق می‌کنه، هر افزونه در تاریخی که تیم توسعه دهنده آن مشخص می‌کنه نیاز به بروزرسانی داره، تا بتونید از امکانات جدید آن بهره ببرید و از شر باگ‌ها هم خلاص بشید.

برای بروزرسانی وردپرس یا افزونه‌ها کافیست به قسمت “بروزرسانی” پیشخوان وردپرس سری بزنید و لیست کامل بروزرسانی‌ها را ببینید و با تنها یک کلیک این کار را انجام بدید.

3. عدم توجه به نکات امنیتی وب سایت وردپرسی

باید مواظبش باشی آخه :)
باید مواظبش باشی آخه 🙂

وب سایت شما مثل خانه و یا گوشی تلفن همراه شما، نیاز به اقدامات امنیتی خاص داره. بی توجهی به نکات کوچک و در عین حال مهم، باعث آسیب جدی به وب سایت شما و یا حتی از دست دادن کامل اون می‌شه. اقدامات امنیتی را می‌تونید با دانش برنامه نویسی خودتون و کمک گرفتن از یک متخصص امنیت، انجام بدید و یا این کار را به یکی از افزونه‌های امنیتی وردپرس بسپارید.

4. تغییر آدرس یا همان دامنه وب سایت

دامنه وب سایت، آدرس منحصر به فردیست که فقط مخصوص وب سایت شماست و امضای شما محسوب می‌شه. انتخاب دامنه مناسب، در بازاریابی اینترنتی و تعامل موثر با مخاطب به شما کمک بسیاری می‌کنه، اما تغییر آن تمام تلاش شما را یک شبه به باد خواهد داد. البته شما می‌تونید با انجام تدابیر لازم، ترافیک وب سایت خود و رتبه سئو را از دست ندهید.

توصیه می‌شه در انتخاب دامنه وب سایت خود از ابتدا دقت کنید ولی چنانچه مجبور به تغییر دامنه شدید، حتما دامنه جدید را در قسمت “Aliases” پنل مدیریتی هاست خود اضافه کنید.

5. خرید و نصب افزونه‌های غیرضروری روی وب سایت وردپرسی

افزونه‌ها، ابزار مفیدی هستند که در بهبود عملکرد وب سایت وردپرسی شما نقش اساسی دارن، با این حال، خرید و نصب افزونه‌های غیرضروری فقط منجر به سردرگمی شما خواهد شد. برای استفاده از تمام امکانات بسیاری از افزونه‌ها ناچار به خرید آن‌ها هستید و در هنگام خرید، باید به کاربرد و مزایای آن‌ها دقت بیشتری کنید، تا در میان مسیر با کمبود بودجه مواجه نشید.

افزونه‌ها کار شما را آسان می‌کنند ولی در بسیاری از موارد، می‌توانید تنها با چند خط کدنویسی، تمام کاری که یک افزونه برای وب سایت شما انجام می‌دهد را به سرانجام برسانید. پس برای هر کار ساده‌ای یک افزونه به وب سایت خود اضافه نکنید.

برای حل این مشکل شما می‌تونید به بررسی افزونه‌های وب سایت وردپرسی خود بپردازید، حتما سری به قسمت “افزونه‌ها” بزنید و افزونه‌های غیرفعال یا غیرضروری را پاک کنید، تا یک وب سایت وردپرسی بهینه داشته باشید.


مطمئنا برای انجام هرکاری به تجربه نیاز هست اما برای شروع کاری که درآن تجربه‌ای نداریم، با کمی تحقیقات می‌تونیم از مشکلات احتمالی پیشگیری کنیم. مواردی که گفته شده از اشتباهات رایج در مدیریت وب سایت وردپرسی هستند که راه حل‌های بسیاری برای رفع آن‌ها وجود دارد و قطعا برای حل یک مسئله بیش از یک راه حل وجود دارد که شما می‌تونید با جستجو در گوگل، متناسب با نیاز خود، بهترین راه حل را انتخاب و استفاده کنید.

نویسنده مطلب: پریا جعفری

منبع مطلب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.